przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Psychologia ekspozycji – jaką rolę w zachowaniu klientów odgrywa aranżacja sklepu?

OGłOSZENIA

materiał zewnętrzny
2024-09-20 15:12
8

 

Pierwsze wrażenie ma niebagatelne znaczenie – zwłaszcza jeżeli mówimy o sklepie oraz konsumentach, wśród których większość to wzrokowcy. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że aranżacja sklepu determinuje pewne zachowania klientów, przyspieszając bądź opóźniając niektóre procesy zakupowe. Współcześni kupujący to często osoby przebodźcowane, rozpieszczone szerokimi możliwościami wyboru; aby nie zanudzić konsumentów, należy się szczególnie postarać. Prawidłowy układ sklepowej ekspozycji ma bowiem ogromny wpływ na pozytywne wrażenie. Atrakcyjne ułożenie towarów, interesujące wizualnie ekspozytory, a także przyjazne oświetlenie tworzą razem atmosferę sklepu, w którym aż chce się przebywać. Efektywne planowanie to jednak nie tylko estetyczny wygląd, lecz przede wszystkim funkcjonalność. Chcesz lepiej poznać tajniki merchandisingu, by zastosować je w swojej branży? Przygotowaliśmy kilka wskazówek dotyczących lepszego eksponowania produktów oraz dbania o przestrzeń sklepu. Poznaj je już dziś!

 

Skuteczny merchandising, czyli jaki? Wskazówki dla chcących zainteresować klienta

 

Merchandising to szereg działań, które mają na celu usprawnienie oraz uatrakcyjnienie ekspozycji towarów w punktach sprzedaży detalicznej. Jednocześnie pojęcie obejmuje również ogół metod badawczych, a także praktycznych technik wdrażanych przez różne marki, chcące jak najskuteczniej wypromować swoje produkty. Wśród zasad skutecznego merchandisingu można znaleźć między innymi umieszczanie popularnych i dochodowych towarów wzdłuż alejek, w celu zwiększenia ich widoczności, zarządzanie przepływem klientów przez tworzenie stref dla najlepiej sprzedających się produktów czy tworzenie planogramów. Warto jednak mieć świadomość tego, że dobry merchandising to przede wszystkim design. Atrakcyjna ekspozycja, wykorzystująca połączenie wiedzy na temat zachowań konsumenckich wraz z zasadami merchandisingu oraz trendów estetycznych stanowi klucz do sukcesu. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek na polepszenie sprzedaży w sklepie za pomocą merchandisingu.

  • Ekspozycja w okolicach kas ma ogromne znaczenie i determinuje sporo decyzji zakupowych klientów. W oczekiwaniu na zeskanowanie swoich artykułów, klienci powinni mieć okazję przyjrzeć się innym atrakcyjnym artykułom, mogącym dodatkowo zainteresować osoby kupujące. W sklepach spożywczych i marketach są to najczęściej słodycze i drobne akcesoria, natomiast w sieciach odzieżowych stawia się przede wszystkim na minimalistyczne dodatki, takie jak biżuteria w naprawdę atrakcyjnej cenie.

  • Umieszczaj towary na wysokości wzroku klientów. Ustawienie artykułów na najniższych półkach zmniejsza szansę na to, że zostaną one zauważone przez klienta. Wyjątek stanowią artykuły dedykowane dzieciom, które mają znacznie niższy zasięg wzroku.

  • Układaj towary względem ich tematyczności. Stąd w wielu sklepach mamy do czynienia z różnego rodzaju działami. Pozwala to klientom znacznie lepiej odnaleźć się w przestrzeni sklepowej.

  • Zainwestuj w atrakcyjne ekspozytory i stojaki. Prezentacja produktu ma znaczenie i bezpośrednio wpływa na jego odbiór przez klientów. Przykładem są propozycje firmy STprint, dostępne do wglądu na ich stronie internetowej, stojakitekturowe.pl. Wiele przedsiębiorstw produkuje stojaki reklamowe na specjalne zamówienie klientów, tym samym mając szerokie pole do popisu w kwestii nowoczesnego druku.

 

Jakie korzyści niesie efektywny merchandising?

 

Umiejętne wykorzystanie przestrzeni sklepowej w taki sposób, by była ona atrakcyjna i zachęcająca dla klientów, jest w stanie przynieść naprawdę wiele korzyści. Działania mogą przyciągnąć uwagę kupujących, co maksymalizuje szansę na dokonanie przez nich transakcji w sklepie – to zaś przekłada się na zysk osiągany przez firmę. Strategiczne planowanie pozwala oszczędzić środki, które w innym przypadku poświęciłoby się na nieefektywne chwyty reklamowe. Warto jednak mieć świadomość faktu, że konkurencja na rynku stale rośnie, dlatego warto wykorzystywać sprawdzone wskazówki, a w przypadku zakupu dekoracji czy stojaków ekspozycyjnych korzystać wyłącznie z ofert renomowanych producentów. Tylko dokładnie przemyślana strategia visual merchandisingu pozwoli stworzyć przestrzeń, która odpowiada na potrzeby odbiorców. Planuj dokładnie, zawsze będąc krok przed innymi!

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x