Brak zawodowych kierowców na rynku pracy – jak pracodawcy radzą sobie z tym problemem?
OGłOSZENIA
materiał partnera
2022-01-25 23:15
1328
Brak zawodowych kierowców to problem krajowego i międzynarodowego rynku pracy rozwiązywany częściowo przez zastosowanie systemów telematycznych zwiększających wydajność wszystkich procesów występujących u przewoźników. Jak pracodawcy radzą sobie z brakiem kadry przy organizacji transportu?
Regularne ponoszenie zarobków
Początkujący kierowca u renomowanego przewoźnika zarobi już 8000 złotych na rękę i nie spędzi czasu tylko na długich przejazdach zagranicznych. Przy okazji zostanie częściej w domu. Wysokie wynagrodzenie połączone ze zróżnicowanymi trasami, częstsze pobyty w domu to coraz atrakcyjniejsze perspektywy przyciągające chętnych do sektora TSL
Duży czynnik ryzyka dla przewoźników to rosnące ceny paliwa, a także zielona polityka promowana przez Unię Europejską. To elementy podnoszące koszty i utrudniające zatrudnienie nowej kadry.
Zastosowanie systemów telematycznych
System telematyczny umożliwia lepsze planowanie zadań, a przez to maksymalizuje wykorzystanie aktualnych zasobów roboczych. Technologia nie rozwiązuje wszystkich problemów, ale umożliwia jakościową obsługę zamówień i wydajniejsze zarządzanie trasami. Młodzi kierowcy ufają bardziej pracodawcom, którzy zapewniają bezpieczeństwo na trasach i prostą komunikację, rozliczenia za wyniki, ochronę po wystąpieniu fałszywych oskarżeń. Aplikacja do zarządzania flotą spełnia właśnie takie założenia.
Imigracja i współpraca z zagranicznymi kierowcami
Imigracja stanowi pewne lekarstwo na brak kierowców. Polska gospodarka od lat boryka się z niską dzietnością i niepokojącą perspektywą demograficzną. Kierowca zawodowy to często mężczyzna po 50 roku życia, z coraz słabszym zdrowiem i naturalnie ograniczoną wydajnością. Pracodawcy w kraju rywalizują stawkami z innymi krajami, znacznie bogatszymi – niekiedy trudno o zatrudnienie pracowników zza granicy.
Wewnętrzne kursy u przewoźników przygotowujące do zawodu
Niektórzy przewoźnicy wprowadzają własne systemy szkoleń dla początkujących kierowców i umożliwiają pewny rozwój w strukturze korporacyjnej. Według statystyk CEPiK takie działanie sprawdza się najlepiej w przedziale wiekowym od 18 do 24-26 lat. Młodzi pracownicy doceniają stabilność współpracy i jasno wyznaczoną ścieżkę kariery u przewoźników.
Czy przyszłość transportu leży w pojazdach autonomicznych?
Automatyzacja transportu to ostateczne rozwiązanie braku kierowców, a samochód autonomiczny to marzenie wielu przewoźników. Testy transportu bez kierowcy trwają, ale to raczej ciekawostka branżowa umożliwiająca szersze spojrzenie na problem.
Wyższe stawki za pracę, zastosowanie nowoczesnych systemów telematycznych, ściąganie kierowców zagranicznych, wewnętrzne szkolenia młodych specjalistów bezpośrednio u przewoźnika to najważniejsze działania ograniczające problem braku zawodowych kierowców na rynku pracy. Stosując takie rozwiązania jak system WEBFLEET od Webfleet Solutions można w znaczący sposób poprawić komfort pracy kierowców i zoptymalizować pewne procesy. Dzięki temu zarządzanie flotą pojazdów jest bardziej wydajne, co redukuje liczbę koniecznych etatów do obsługi firmy transportowej. Lokalizacja GPS i system do bezpośredniej komunikacji z kierowcą bez wątpienia wpływa natomiast na komfort pracy oraz bezpieczeństwo pracowników.