Przelew do urzędu skarbowego – Jak go zrobić przez internet? Kompletny poradnik
OGłOSZENIA
materiał partnera
2021-03-25 01:32
31980
Podatnicy robiący przelew do urzędu skarbowego powinni się trzymać zasad wypełniania formularza przelewu. Te same zasady obowiązują przy przelewach internetowych, jak i wpłatach gotówkowych.
2020 był rokiem zmian – z dnia na dzień musieliśmy zmienić swoje życie i dopasować je do otaczającej rzeczywistości. Zmiany zachodziły również w kwestiach prawnych i urzędowych, od 1 stycznia 2020 każdy podatnik ma indywidualny numer podatkowy. Podpowiadamy, jak zrobić przelew na mikrorachunek podatkowy oraz jak zapłacić podatek do urzędu skarbowego przez internet.
Omawiany temat jest ważny nie tylko dla osób prowadzących działalność gospodarczą, ale również dla każdego obywatela rozliczającego podatek roczny PIT. Jak powinno się wypełniać formularz przelewu, określa Rozporządzenie Ministerstwa Finansów z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie wzoru formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego.
Jak zrobić przelew do urzędu skarbowego w 2021 roku? Co to jest mikrorachunek?
Jak już wspominaliśmy, od 1 stycznia 2020 doszło do zmiany w opłatach do urzędu skarbowego. Każdy podatnik, będący osobą fizyczną oraz podatnik-przedsiębiorca, który prowadzi firmę, zobowiązany jest do dokonywania przelewów podatkowych na indywidualny numer rachunku bankowego, jakim jest mikrorachunek podatkowy. Oznacza to, że w przelew podatkowy 2021 wykonujemy już na przypisane nam konto bankowe.
Przelew do US — przez internet czy w kasie urzędu?
Dodatkowo mamy wybór – urząd skarbowy daje nam możliwość uregulowania zobowiązań poprzez przelew internetowy, przekazem pocztowym czy w kasie urzędu. Oczywiście najwygodniejszym i najszybciej jest zapłacić podatek do urzędu skarbowego przez internet. Każdy, kto ma dostęp do bankowości mobilnej, poradzi sobie z nim bez większego problemu. Jednak pierwszym krokiem jest sprawdzenie naszego indywidualnego numeru bankowego.
Jak sprawdzić mikrorachunek?
W celu sprawdzenia naszego mikrorachunku musimy wejść na stronę podatki.gov.pl, następnie w zakładce „mikrorachunek podatkowy” wpisujemy właściwy dla nas identyfikator podatkowy. W przypadku osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej lub nie są zarejestrowanym podatnikiem, należy podać numer PESEL. Natomiast w przypadku osób, prowadzących działalność gospodarczą, będących podatnikiem VAT lub w przypadku płatników podatków i składek na ubezpieczenie społeczne, lub zdrowotne, należy wskazać numer NIP.
Pamiętajmy też, aby PESEL i NIP został poprawnie wprowadzony, ponieważ w innym przypadku możemy wygenerować nieprawidłowy numer rachunku bankowego a w konsekwencji opłacić zobowiązanie na niewłaściwy mikrorachunek.
Numer rachunku jest przypisany do konkretnej osoby lub przedsiębiorstwa. Jeżeli ulegną zmianie dane adresowe lub siedziba firmy, mikrorachunek nadal będzie taki sam. Kolejnym ułatwieniem jest fakt, że numer możemy sprawdzić w każdym czasie, o każdej porze, na każdym urządzeniu mobilnym – telefonie czy tablecie.
Jakie podatki mogę opłacić na mikrorachunek?
Warto wspomnieć, że mikrorachunek podatkowy służy tylko do wpłat trzech podatków takich jak CIT, PIT czy VAT (z wyłączeniem karty podatkowej, VAT-14, VAT w imporcie).
Akcyza czy podatek od czynności cywilnoprawnych dokonywany jest nadal w tradycyjnej formie, na właściwy rachunek urzędu skarbowego. Natomiast zwroty nadpłat i podatków będą realizowane na dotychczasowych zasadach, czyli na indywidualne rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe.
Aby wykonać przelew do Urzędu Skarbowego, należy zalogować się do bankowości mobilnej, a następnie:
- Wybrać „przelew podatkowy” – zamiennie „przelew do urzędu skarbowego” czy „przelew do us”;
- Wprowadzić symbol formularza – chodzi o typ zobowiązania, a więc czy jest to przelew z tytułu PIT, CIT itp.;
- Wprowadzić typ identyfikatora podatnika – PESEL, NIP lub dokument tożsamości;
- Uzupełnić okres;
- Uzupełnić kwotę przelewu;
- Uzupełnić identyfikację zobowiązania – jeżeli przelew jest realizowany na podstawie decyzji organu.
Identyfikacja zobowiązania
Jednym z ostatnich uzupełnianych pól formularza przelewu jest identyfikacja zobowiązania. Bardzo często jest mylony z symbolem formularza deklaracji podatkowej. Według wytycznych ministerstwa finansów powinno się wypełnić identyfikator zobowiązania jedynie w rzadkich przypadkach, takich jak wydana decyzja, tytuł wykonawczy, postanowienie lub akt obligujący do zapłaty. W polu „identyfikacja zobowiązania” należy wpisać wtedy pełne oznaczenie, nazwę, numer zobowiązania, np. W-7/52210/2021 lub COC-1.4378.21.
Przelew do urzędu skarbowego gotówką – wzór wpłaty
Istnieje opublikowany, wypełniony wzór formularza wpłaty do przelewu do urzędu skarbowego. Należy pamiętać, że wypełniając wzór odręcznie, należy w każdej linijce wpisywać maksymalnie 27 znaków. Należy stosować duże litery i cyfry, każdy symbol w oddzielnym okienku. Wypełnienie w kolorze niebieskim lub czarnym.
Wypełniając druk pismem drukowanym, można w każdej linijce wpisać maksymalnie 54 znaki. Wypełnienie drukowane w kolorze czarnym i dużymi symbolami.
Numery pól i sposób ich wypełnienia do wpłaty gotówkowej
Wzór formularza wpłaty gotówkowej do US ma przypisany numer do każdego z pól.
01 i 02 - należy wskazać organ podatkowy, zgodnie z właściwością lokalizacyjną. Pola obowiązkowe, nie może zostać puste.
03 - numer mikrorachunku. Pole obowiązkowe, nie może zostać puste.
04 - oznaczenie W — wpłata gotówkowa, P — przelew. Dla wpłaty gotówką należy przekreślić znak P i odwrotnie przekreślić znak w przypadku przelewu. Pole nieobowiązkowe.
05 - miejsce na wpisanie kwoty. Pole obowiązkowe, nie może zostać puste.
06 - w zależności od realizowanego wariantu, należy w tym punkcie wpisać dla przelewu — numer rachunku zobowiązanego lub dla wpłaty gotówkowej, kwotę wpłaty słownie. Pole obowiązkowe, nie może zostać puste.
07 i 08 - adres i nazwa zobowiązanego. Nazwa firmy i adres lub w przypadku osoby fizycznej imię i nazwisko i adres. Pola nieobowiązkowe.
09 - należy uzupełnić za pomocą numeru NIP, REGON, PESEL. W przypadku braku te pola można uzupełni numerem paszportu lub dowodu. Pole obowiązkowe, nie może zostać puste.
10 - w tym polu należy wskazać jaki typ identyfikatora/dokumentu wpisano w punkcie 09. To pole jest obowiązkowe i zależy ściśle od 09 i tak odpowiednio:
- NIP – należy wpisać N,
- REGON – należy wpisać R,
- PESEL – należy wpisać P,
- dowód osobisty – należy wpisać 1,
- paszport – należy wpisać 2,
- inny dokument – należy wpisać 3.
11 - należy to pole uzupełnić o okres wpłaty. Pole obowiązkowe, nie może zostać puste.
12 - oznaczenie symbolu formularza płatności. W przypadku konkretnego deklaracji podatkowej należy uzupełnić to pole o jej symbol. Pole obowiązkowe, nie może zostać puste.
13 - wcześniej opisywany identyfikator zobowiązania. Pole obligatoryjne należy je wypełnić, jeżeli się powołujemy na konkretną decyzję wykonawczą.
14 - podpis zobowiązanego.
Nie mam pieniędzy na przelew do Urzędu Skarbowego — co zrobić?
Nie należy zwlekać z wpłatami do Urzędu Skarbowego. W przypadku opóźnień naliczane są odsetki od zaległości. Spróbuj pożyczyć pieniądze od rodziny lub znajomych. Jeśli nie masz takich możliwości, możesz wejść na ranking pożyczek online, gdzie dostępne są firmy udzielające darmowych pożyczek przez internet. Musisz jednak koniecznie pamiętać o tym, aby spłacić taką pożyczkę w terminie, ponieważ w innym przypadku odsetki są bardzo wysokie i koszt pożyczki drastycznie wzrasta.
Podsumowanie
Jak widać, przelew do urzędu skarbowego został uproszczony i nie jest szczególnie skomplikowany. Nie musimy się zastanawiać na jak zapłacić podatek dochodowy czy podatek od towarów i usług, ponieważ dokonujemy przelew na indywidualny numer, który możemy w każdej chwili sprawdzić. Miejmy tylko nadzieję, że wszystkie zbędne formalności i niedogodności zostaną zminimalizowane i ograniczone do minimum, tak jak to się stało w przypadku przelewu na mikrorachunek.