Skuteczna komunikacja w firmie - jak ją osiągnąć?
OGłOSZENIA
materiał partnera
2019-12-26 16:43
2014
Nie ma mowy o sukcesie w realizacji celów zawodowych, bez umiejętnego komunikowania się. Efektywne działanie wymaga dobrego formułowania informacji i przekazywania ich w sposób zrozumiały przez inne osoby. Trzeba też być otwartym na krytykę, by w odpowiednim momencie wyciągnąć wnioski i poprawić swoje działania. Jak osiągnąć skuteczną komunikację w firmie?
Komunikatywność jako ważna kompetencja
Bardzo często oferty pracy publikowane np. w serwisie internetowym Pracuj.pl mówią o tym, że pracodawca poszukuje osób komunikatywnych. Bez teju kompetencji praca np. w zespole nie przyniesie spodziewanych efektów i satysfakcji.
Bez umiejętności komunikowania się trudno będzie znaleźć porozumienie ze współpracownikami. Pojawią się niejasności w przekazywanych im informacjach, a za nimi pójdą błędy i dodatkowe godziny pracy potrzebne na wprowadzanie korekt.
Nieumiejętne komunikowanie się zawsze prowadzi do konfliktów. Z czasem atmosfera w pracy psuje się, a współpracownicy zaczynają traktować się bez wzajemnej życzliwości , zrozumienia i tolerancji.
Jasny przekaz informacji
Przekazując współpracownikom ważne informacje zadbaj o to, by zrobić to w sposób zrozumiały dla wszystkich. Zapytaj, czy jakaś część Twojej wypowiedzi budzi wątpliwości lub brzmi niejasno. Unikaj niedomówień i dwuznaczności, a jeśli już się zdarzą – rozwiewaj je możliwie szybko.
Słuchaj innych i proś o wyjaśnienia
Elementem dobrej komunikacji pomiędzy współpracownikami jest też umiejętne słuchanie tego, co ma nam do powiedzenia druga osoba. Upewnij się, że dobrze odczytujesz komunikat. Unikniesz wielu nieporozumień i idących za nimi konfliktów.
Przyjmij krytykę
Konstruktywna krytyka jest sygnałem, że czas zastanowić się nad swoim postępowaniem i pomyśleć o zmianach. W budowaniu dobrych relacji ze współpracownikami przydaje się zarówno umiejętność jej przyjmowania, jak i wyrażania krytycznych opinii. W przeciwnym razie nie ma mowy o tym, że odniesie to oczekiwany skutek.
Nie krytykuj współpracowników na forum. Jeśli potrzebujesz czasu na wyciszenie złych emocji i nabrać dystansu do konkretnej sprawy – zrób to. W złości łatwo jest sprawić przykrość drugiej osobie.
Rozwiązuj konflikty
Im dużej sytuacja konfliktowa pozostaje nierozwiązana, tym więcej problemów zaczyna pojawiać się wśród osób w niej uczestniczących. Naucz się panować nad własnymi emocjami i przyznawać do błędów, jeśli się pojawiają. Taka postawa pomoże Ci wybrnąć z wielu problemowych sytuacji.