Sprawdź, czy Twoja praca jest toksyczna
OGłOSZENIA
materiał partnera
2019-12-25 16:40
2117
Podejmując nową pracę spodziewamy się, że przyniesie nam ona wiele satysfakcji. Przyjmowaniu nowych obowiązków bardzo często towarzyszy entuzjazm i chęć działania. Z czasem nasze nadzieje mogą okazać się płonne. Zamiast dobrych relacji ze współpracownikami znajdujemy dyskomfort odczuwalny w ich towarzystwie i coraz częściej pojawia się przeświadczenie, że coś tu jest nie tak. Jakie sygnały mogą przestrzec Cię przed zaangażowaniem się w toksyczną pracę?
Od początku miej oczy szeroko otwarte
Odpowiadając na oferty pracy znalezione np. w serwisie internetowym Pracuj.pl liczysz, że nowa posada przyniesie możliwości rozwoju zawodowego, nowe kontakty i obowiązki, w wypełnianie których zaangażujesz się z radością i entuzjazmem. Często okazuje się jednak, że wymarzona praca nie przynosi Ci żadnej satysfakcji i z każdym kolejnym dniem tracisz motywację oraz chęci do działania.
Już w pierwszych dniach w nowym miejscu zwróć uwagę na kilka istotnych rzeczy. Jeśli pracy przyświeca zasada, że do celu zmierza się wykorzystując wszelkie możliwe środki, zachowaj czujność. Zła organizacja czasu i nierozwiązywanie problemów to kolejne sygnały do niepokoju. Zwróć też uwagę na to, jak czujesz się w towarzystwie nowych współpracowników. Powodem do niepokoju powinien być dyskomfort pojawiający się zamiast odczucia miłej atmosfery. To pierwsze sygnały informujące, że praca może okazać się toksyczna.
Zwróć uwagę na komunikacje i zachowania
Dobrej atmosferze w pracy bez wątpienia sprzyja odpowiednia komunikacja. Źle się dzieje, jeśli ważne informacje docierają jedynie do wybrańców, a opinie pozostałych osób są ignorowane. Zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z pracą zespołową. W takiej sytuacji trudno o realizację wspólnych projektów i osiąganie związanych z tym sukcesów.
Pamiętaj, że w żadnej pracy nie powinny mieć miejsca złośliwe uwagi rzucane przez szefa w stronę pracowników. Niedopuszczalne powinno być również wulgarne słownictwo. Takie zachowania noszą znamiona agresji i mogą zmierzać do wprowadzania poczucia zagrożenia i być wykorzystywane jako metoda zastraszania. Wzajemnym relacjom w miejscu pracy powinien towarzyszyć szacunek należny każdemu, bez względu na zajmowane stanowisko.
Unikaj plotek
Elementem zabierającym radość z pracy i psującym atmosferę w firmie są plotki. Staraj się ich nie podsycać i nie zachęcaj kolegów do takich praktyk. Ignoruj jakiekolwiek inicjacje plotkarskich wymian informacji.