Kolej Plus ma jednak wjechać do Gorzowa!
INWESTYCJE
ao
2023-04-06 14:29
19550
Prezydent miasta – Jacek Wójcicki – na specjalnym spotkaniu z mediami poinformował, że lubuski projekt kolejowy z listy rezerwowej rządowego programu Kolej Plus ma szansę na realizację. W grę wchodzi 300 mln zł, budowa nowej linii i kładka przy moście żelaznym.
Wniosek na wspomniany projekt przygotowywany jest od 2019 roku – w 2021 roku zyskał akceptację samorządów północnej części lubuskiego. W tym samym roku miasto przygotowało dokumentację projektu za 700 tys. zł.
Dziś jest informacja, że planowana budowa została przesunięta z listy rezerwowej na podstawową – to znaczy, że będzie realizowana. Wystarczy tylko, że lubuski urząd marszałkowski podtrzyma deklarację o chęci realizacji tego projektu. Prezydent Wójcicki jest przekonany, że nie będzie z tym problemu.
Inwestycja bezpośrednio dotyczy miast leżących przy linii kolejowej 367 – m.in. Gorzowa, Deszczna, Skwierzyny, Przytocznej i Międzychodu. Odbudowa i uruchomienie linii daje Gorzowowi m.in. szybsze połączenie z Poznaniem.
W zakres projektu wchodzi:
remont LK 363 Skwierzyna – Międzychód, obecnie linia jest wyłączona z ruchu,
modernizacja LK 367 Gorzów – Skwierzyna, tam mają też powstać nowe przystanki kolejowe,
budowa przystanku Gorzów Zachód w Gorzowie na wysokości placu Słonecznego,
przebudowa i odnowienie kładki kolejowej na moście żelaznym,
odbudowa odcinka LK 415 – tzw. sięgacz do strefy ekonomicznej.
Wartość tego projektu to ponad 300 mln zł. 15 procent tej kwoty pokrywają samorządy, wspólnie po połowie – z jednej strony urząd marszałkowski (około 25 mln zł), z drugiej samorządy zgrupowane w ramach tej linii (Gorzów, Deszczno, Skwierzyna, Przytoczna, Międzychód, powiat gorzowski, międzychodzki i międzyrzecki).
Linia ma być wybudowana w ciągu siedmiu lat. Gorzów do inwestycji dołoży około 13 mln zł.
Komentarze: