Koleją do Zielonej Góry? To realne
INWESTYCJE
red.
2023-02-09 21:48
14800
Nie PKP PLK a urząd marszałkowski informuje, że zbliża się koniec przedłużającego się remontu linii kolejowej Czerwieńsk – Zbąszynek. Podróżni m.in. z Gorzowa, jadąc do Zielonej Góry nie będą już musieli się przesiadać w Zbąszynku na autobus.
Zbliża się finał remontu linii kolejowej na odcinku Czerwieńsk – Zbąszynek. Zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Zbąszynek – Zielona Góra nie będzie konieczna.
Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe projekt modernizacji linii kolejowej nr 358 Zbąszynek-Gubin na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk jest priorytetowym przedsięwzięciem dla województwa. Zarząd lubuskiego 11 grudnia 2018 roku przyznał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego w kwocie 59 276 960 zł na realizację projektu, którego beneficjentem jest PKP PLK. Planowany termin zakończenia prac miał być 31 marca 2022 roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe występowały z wnioskami o zwiększenie środków dla projektu. I wszystkie były akceptowane przez lubuskie władze.
– Okazało się, że państwowa firma PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie jest w stanie doprowadzić tego projektu do końca. Nie zauważono pewnych istotnych rzeczy, takich na przykład jak konieczność wymiany szyn i zaistniała potrzeba, żebyśmy wsparli ten projekt jeszcze większą kwotą. Poszukaliśmy takiej możliwości i zwiększyliśmy wartość tego dofinansowania. Czyli łącznie dofinansowanie tego projektu to kwota ponad 111 milionów złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego. Czyli prawie dwukrotnie większa od pierwotnie przyznanej – informuje członek zarządu województwa, Marcin Jabłoński.
W sierpniu 2019 roku podpisano aneks do umowy zwiększający dofinansowanie realizowanego projektu na kwotę 90 404 659,34 zł, przy jednoczesnym zachowaniu terminu zakończenia realizacji projektu przez PKP PLK.
W marcu 2022 roku podpisano kolejny aneks, który zwiększał kwotę dofinansowania realizowanego projektu do 111 007 465,51 zł. Jednocześnie wydłużono termin zakończenia realizacji projektu przez PKP PLK do 31 grudnia 2022 roku.
W wyniku zmiany wykonawcy robót i rozpisania przez PKP PLK nowego przetargu, konieczne było zwiększenie nakładów na ten projekt o kolejne 5 mln zł. Ostatecznie ustalono, że część z tej kwoty pokryją oszczędności z innych projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, a część wyasygnuje sama spółka PKP PLK.
Jak się okazuje, modernizacja odcinka ma się już ku końcowi. Najpierw jednak konieczne będzie wykonanie próbnych przejazdów, a to ma nastąpić już wkrótce (w planie jest pierwszy kwartał 2023 roku)
Dzięki modernizacji linii kolejowej nr 358, na ponad 40-kilomerowym odcinku Czerwieńsk – Zbąszynek pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 120 km na godz. Czas podróży skróci się więc o kilka minut.
wartość projektu:
całkowita wartość projektu: 160 711 084,45 PLN
całkowite wydatki kwalifikowalne: 130 597 018,25 PLN
dofinansowanie: 111 007 465,51 PLN
opis projektu:
Projekt obejmuje rewitalizację (przywrócenie parametrów konstrukcyjnych) linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk wraz z infrastrukturą towarzyszącą, od km 0,552 do km 43,610.
Jego zakres zakłada wykonanie robót obejmujących częściową wymianę nawierzchni, częściową wymianę rozjazdów, lokalne wzmocnienie podtorza, przebudowę mostu i wiaduktów, przebudowę peronów z zabudową małej architektury, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych, roboty towarzyszące w branżach srk i elektroenergetycznej. Beneficjent w związku ze znacznym zużyciem szyn i wysoką eksploatacją toru, w stosunku do przeprowadzonego w 2017 roku badania defektoskopowego szyn, zawnioskował o wprowadzenie dodatkowego zadania pn. „Opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych związanych z wymianą szyn” tj. rozszerzenie zakresu rzeczowego projektu o wymianę szyn na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk oraz zwiększenie wartości dofinansowania na ten cel o 20 602 806,17 PLN.
Komentarze: