PLK podpowiadają, co z Koleją Plus
INWESTYCJE
red.
2020-12-18 13:22
20330
Program Kolej Plus już na drugim etapie. PLK przedstawiły zagadnienia ważne dla samorządów, a dotyczące m.in. wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, terminów i dokumentów. Wnioskodawcy przekazali informacje o podjętych działaniach.
Zaawansowanie Programu Kolej Plus w zakresie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych było tematem wideokonferencji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z samorządami. W cyklicznych spotkaniach PLK oferują merytoryczne wsparcie dla wnioskodawców Programu, który ma zwiększyć dostępność kolei.
– Będziemy kontynuować spotkania, aby wnioskodawcy Programu na bieżąco otrzymywali informacje i mogli dobrze przygotować niezbędne dokumenty m.in. do ogłoszenia postępowań przetargowych dotyczących wstępnego studium planistyczno-prognostycznego – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Z 78 wniosków, 54 przedsięwzięcia są na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego dotyczącego wstępnego studium planistyczno-prognostycznego (opracowywany jest opis przedmiotu zamówienia przez samorządy). Na 7 projektów jeszcze w grudniu br. planowane jest ogłoszone przetargów. Ponadto dla 27 przedsięwzięć samorządy zabezpieczyły już w budżecie na 2021r. finansowanie na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych.
W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych.
Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei.
Projekty z rgionu
Przypomnijmy, w drugim etapie Programu jest siedem projektów:
remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód,
remont linii nr 364 na odcinku Międzyrzec – Wierzbno (Międzychód),
rewitalizacja linii kolejowej nr 358 Czerwieńsk – Krosno Odrzańskie – Gubin – granica państwa,
rewitalizacja linii kolejowej nr 364 na odcinku Międzyrzec – Sulęcin – Rzepin,
rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jesień i Bieszków,
odbudowa linii nr 415 na odcinku Gorzów – Myślibórz,
rewitalizacja linii nr 14 na odcinku Szprotawa – Żagań wraz z odbudową peronów.
Ponadto wśród zakwalifikowanych propozycji są projekty istotne z punktu widzenia północnej części lubuskiego:
modernizacja i odbudowa kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) - Stargard - Pyrzyce - Myślibórz - Dębno - Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422, i 410 (zachodniopomorskie),
odbudowa i rewitalizacja linii kolejowej nr 415 dla przywrócenia połączenia kolejowego Myślibórz – Gorzów (zachodniopomorskie),
rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły (wielkopolskie).
Komentarze: