300 km bez ładowania – to warunek dla nowych elektryków
Z MIASTA
ao
2025-04-15 11:59
3020

Miasto kupi dla MZK 10 fabrycznie nowych, zeroemisyjnych, niskopodłogowych autobusów z napędem elektrycznym. Już ogłoszono przetarg – urzędnicy czekają na oferty do 9 maja. Pierwsze pojazdy z tego kontraktu mają być do dyspozycji mieszkańców w drugiej połowie 2026 roku. Orientacyjna wartość zamówienia to 27,3 mln zł.
To trzeci etap wyposażania miejskiej komunikacji w tzw. elektryki. W Gorzowie od grudnia 2022 roku jeździ 8 w pełni elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 Electric. Przypomnijmy też, że MZK już rozstrzygnął przetarg na kolejnych 7 elektrycznych pojazdów – producent Solaris będzie je dostarczał sukcesywnie po dwa od pierwszego kwartału 2026 roku. Będą podobne do już użytkowanych z jedną istotną różnicą: ich zasięg po pełnym załadowaniu baterii będzie znacznie większy niż tych użytkowanych od końca 2022 roku.
W tym najnowszym przetargu, ogłoszonym przez miasto, wybrany producent ma też wyposażyć pojazdy w niezbędne narzędzia do obsługi technicznej i napraw, a także przeszkolić personel obsługujący autobusy. Ponadto w dokumentacji przetargowej jest 14 szczegółowych wytycznych dotyczących nowych autobusów m.in.:
- wszystkie muszą być niskopodłogowe i fabrycznie nowe, tj. wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy od daty przekazania Zamawiającemu
- wszystkie muszą posiadać odpowiednie świadectwo homologacji
- wszystkie autobusy muszą posiadać układ napędowy wyposażony w system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy
- konstrukcja wszystkich autobusów i zastosowane rozwiązania muszą być sprawdzone, a ich niezawodność musi być potwierdzona co najmniej 36 miesięcznym okresem gwarancji
- wyposażenie autobusów nie może być prototypowe, ani koncepcyjne
- planowany – wskazany w dokumentacji przetargowej – okres eksploatacji autobusów ma być nie krótszy niż 15 lat
Zgodnie z oczekiwaniami miasta autobusy będą około 12-metrowe, zabierające na pokład minimum 70 pasażerów, z co najmniej 24 miejscami siedzącymi w tym minimum 6 dostępnymi z poziomu niskiej podłogi oraz trzema parami drzwi w układzie 2-2-2.
Każdy autobus ma mieć silnik elektryczny o moc minimum 160 kW. Jego układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy (tzw. rekuperacja energii). Ma mieć baterie trakcyjne o pojemności minimum 580 kWh w technologii pozwalającej na dokonywanie ładowania zarówno przez ładowarki plugin jak i pantografowe.
I jeden z kluczowych parametrów: autobus ma mieć zdolność magazynowania energii zapewniającą przejechanie co najmniej 300 km w ruchu miejskim bez względu na warunki atmosferyczne i uruchomione urządzenia (np. klimatyzacja, oświetlenie, systemy informacji pasażerskiej, kasowniki, monitoring, automat biletowy) bez konieczności doładowywania baterii trakcyjnych.
Miasto na elektryki uzyskało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027
priorytet nr 3.1 „Mobilność miejska”.
Komentarze: