XI Festiwal Wojciecha Kilara. Od dziś w FG
Z MIASTA
oprac. red.
2024-10-11 07:33
2500
Dziś, 11 października w Filharmonii Gorzowskiej inauguracja XI edycji Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara. Tym razem festiwal poświęcony głosowi ludzkiemu.
XI edycja Festiwalu ukaże rozmaite sposoby i formy obecności głosu ludzkiego w twórczości kompozytorów XX i XXI wieku, a także wyrosłe z niej fascynujące relacje muzyki i słowa, traktowane także w kategoriach muzycznego eksperymentu. Stąd w programie dzieła wykorzystujące różnorodne techniki wokalne (śpiew operowy, śpiew alikwotowy, śpiew in crudo) oraz przeróżne gatunki i konwencje – od monodramu operowego, przez współczesne rekompozycje tradycyjnych utworów ludowych, po śpiewy rytualne i muzykę religijną.
Festiwal otworzy koncert Energia Głosu. Prezentowane będą utwory Wojciecha Kilara (Ricordanza na orkiestrę smyczkową), Zygmunta Kruze (Poemat Apollinaire`a na recytującego pianistę grającego na rozstrojonym pianinie i dowolne instrumenty), a także Francisa Poulenca (Głos ludzki – monodram operowy na sopran i orkiestrę). Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Michał Klauza, a monodram Głos ludzki wykona sopranistka Magdalena Łaszcz. Pierwotnie monodram Głos ludzki Francisa Poulenca miała wykonać Joanna Woś, ale z przyczyn zdrowotnych nie będzie ona mogła wystąpić, dlatego w koncercie inauguracyjnym usłyszymy młodą, obdarzoną wielkim talentem i pięknym głosem sopranistkę – Magdalenę Łaszcz.
W niedzielę 13 października Koncert scena na scenie, podczas którego na scenie koncertowej Filharmonii Gorzowskiej zaprezentuje się sekstet wokalny proModern, który w ciągu 12 lat istnienia stał się synonimem najlepszych wykonań muzyki wokalnej. Zespół wydał cztery wielokrotnie nagradzane albumy płytowe i nagrał muzykę do dwóch innych, dokonując wielu premierowych rejestracji. Sekstet zdobył aż pięć nagród polskiego przemysłu muzycznego Fryderyk: dwie w 2015 roku, dwie w 2018 roku i jedną w 2020 roku. W 2018 roku sekstet otrzymał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Odkrycie Roku za kreację Stimmung Karlheinza Stockhausena podczas festiwalu KODY w Lublinie. Wersja proMODERN tego pomnikowego dla muzyki współczesnej dzieła, wydana na płycie przez Polskie Radio, uzyskała nominację do Fryderyka 2020. I właśnie Stimmung Karlheinza Stockhausena zabrzmi w Filharmonii Gorzowskiej.
Wyjątkowo zapowiada się też koncert Ślady Grzegorza Tobisa zaplanowany na 16 października. To autorski projekt zawiązanego z Filharmonią Gorzowską klarnecisty, kompozytora i aranżera. Pomost łączący pokolenia, którym artysta zabiera słuchaczy w osobistą podróż w czasie, wykorzystując w warstwie dźwiękowej wykonywanych kompozycji głos swojej babci – Ireny Tobis, znanej artystki ludowej, zmarłej w 2021 roku. Inspiracją dla tego niezwykłego projektu stały się nagrania jej głosu, których artysta dokonał latem 2015 roku.
W ramach koncertu z cyklu light (18 października) wydarzenie muzyczne pod tytułem Kora nieskończoność. To solowy debiut fonograficzny Michała Pepola – twórcy nowej muzyki, wizjonera i wiolonczelisty. Kora nieskończoność jest zbiorem 15 nowych kompozycji, zawierających kilkadziesiąt nieznanych nagrań legendarnej Kory Jackowskiej. Płyta powstała przy wykorzystaniu prywatnych, nieznanych dotąd, nigdy niewydanych materiałów fonograficznych Kory, które Michał Pepol otrzymał od Kamila Sipowicza. W kompozycjach Michała Pepola głos charyzmatycznej wokalistki uobecnia się nie tylko w śpiewie, ale i w mowie, szepcie, śmiechu, są intymnym i wzruszającym muzycznym spotkaniem dwojga artystów, którzy w życiu nigdy się nie spotkali.
Na scenie familijnej (w niedzielę, 20 października) w ramach festiwalowego cyklu Młody Współcześniak zrobi się bardzo baśniowo i bardzo śpiewająco. Wszystko to za sprawą współpracy Justyny Skoczek (libretto) i Adama Lepki (muzyka), którzy na kanwie znanej i kochanej przez małych i dużych baśni o Królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach autorstwa braci Grimm stworzyli jej muzyczną, współczesną wersję. Śnieżka 2.0 to opowieść o wartościach ważnych i ponadczasowych: przyjaźni, byciu razem i sprawiedliwości. Ich wielką moc poczujemy, nie tylko śledząc losy bohaterów prezentowanej historii, ale również za sprawą wykonawców – na scenie, obok solistów, zaśpiewa bowiem blisko 100-osobowy zespół trzech połączonych chórów. Takiej kumulacji ludzkiego głosu scena familijna jeszcze nie widziała i nie słyszała!
XI Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara zakończy (25 października) koncert Profanum/Sacrum, w którym usłyszymy jedną z najbardziej wyrazistych postaci współczesnej polskiej sceny kompozytorskiej mezzosopranistkę Agatę Zubel, a Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Szymon Bywalec. W pierwszej części koncertu usłyszymy kompozycję Agaty Zubel In the Shade of an Unshed Tear/W cieniu nieuronionej łzy oraz Folk Songs Luciano Berio. W drugiej Zespół Monodia Polska wykona dawne pieśni religijne i świeckie w wariantach melodycznych zebranych przez Adama Struga w Łomżyńskiem i na Kurpiach Zielonych.
XI Festiwalowi Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara będą towarzyszyły:
1. wystawa plakatów Maxa Skorwidera zrealizowana w ramach kampanii społecznej Save the Music Fundacji MEAKULTURA. Zaprezentowane na wystawie prace graficzne są symbolicznym odniesieniem do różnych zakresów znaczenia muzyki dla człowieka, m.in. jej wpływu na mózg, roli terapeutycznej, edukacyjnej, uwrażliwiającej, związanej z poczuciem wolności czy strefą sacrum.
2. Kot Kilara – gra edukacyjna z cyklu Młody Współcześniak. Gra oparta jest na formule gier miejskich i pozwala graczom poruszać się po całym obiekcie Filharmonii Gorzowskiej jak po wielkiej planszy. Na trasie gry na uczestników czekają zagadki, a na końcu szlaku wyjątkowe trofeum. Udział w zabawie to doskonała okazja, by poznać fascynujący świat Wojciecha Kilara, a także szansa na odkrycie najbardziej tajemniczych zakamarków Filharmonii Gorzowskiej.
3. Słowa jak dźwięki – pokaz filmu i spotkanie z Agatą Zubel. Dokument to filmowy portret Agaty Zubel – wszechstronnej artystki, kompozytorki i śpiewaczki obdarzonej niespotykaną wyobraźnią dźwiękową. Bohaterka filmu opowiada, co według niej oznacza bycie kompozytorem, czym jest dla niej sztuka tworzenia muzyki i jaką rolę w jej twórczych poczynaniach odgrywa samotność, a także zdradza, co zdecydowało, że śpiew stał się jej drugą wielką artystyczną pasją. Spotkanie z Agatą Zubel poprowadzi Agata Kwiecińska – dziennikarka programu II Polskiego Radia.
Komentarze: