Nowy most kolejowy na Warcie w Gorzowie za dwa lata
Z MIASTA
ao
2024-09-09 13:12
10714
Do 2029 roku z Poznania przez Szamotuły, Międzychód do Gorzowa bez przesiadek, zelektryfikowaną linią po nowych mostach przez kanał Ulgi i Wartę – taką wizję rozwoju kolei na północy lubuskiego ma ministerstwo infrastruktury i PKP PLK. Zapewniali, że to nie tylko wizja...
Przypominamy, Program Kolej Plus w województwie lubuskim ma w zakresie projekt odcinka od Międzychodu do Gorzowa z prędkością do 160 km/h. Ponadto ten odcinek będzie projektowany z elektryfikacją w postaci stacji trakcyjnych, sieci – wszystkich elementów niezbędnych do ogłoszenia kolejnego postępowania na wykonanie tego odcinka. – Aby osiągnąć oczekiwany efekt, trzeba do tego dołączyć element komplementarny czyli część wielkopolską – podkreślał na piątkowej konferencji prasowej w gorzowski magistracie Paweł Pleśniar, dyrektor biura strategii w PKP PLK.
Dodał, że aktualnie PLK jest na etapie przygotowania najważniejszych uzgodnień i w fazie wstępnych rozmów z samorządem województwa wielkopolskiego. Dokumenty przygotowywane są tak, aby oba wspomniane zadania miały w rezultacie prowadzonych inwestycji takie same parametry, wymagania i założenia. Aby w momencie uruchomienia, w 2029 roku, cały odcinek z Poznania do Gorzowa przejechać sprawnie, szybko, wygodnie w nowoczesnym pociągu zasilanym z sieci elektrycznej.
PKP PLK już uruchomiły postępowanie – wybór wykonawcy projektu na lubuski odcinek linii Gorzów – Poznań przez Międzychód. Proces projektowania ma się zacząć w lutym przyszłego roku. Harmonogram zakłada, że na koniec 2029 roku przejedziemy kompletną nową trasą.
Wiele zadań, programów i... kontraktów
Modernizacja sieci kolejowej na terenie lubuskiego – w tym Kolej Plus – to wiele zadań w ramach różnych programów i wielu montaży finansowych. – Między Poznaniem a Gorzowem będzie realizowany program Kolej Plus i działania dodatkowe w ramach innych programów. Na przykład przebudowa mostów w Gorzowie na kanale Ulgi i Warcie z budową kładki to jest inne zadanie, ale komplementarne – wyjaśnia dyrektor Pleśniar.
W 2029, najpóźniej w 2030 roku, wszystkie razem – z łącznicą w Kostrzynie – mają dać efekt w postaci silnej linii komunikacyjnej po to, aby później móc rozpocząć działania inwestycyjne w ramach linii 203.
Jak się okazuje, projekt budowlany mostu kolejowego na Warcie w Gorzowie jest w końcowej fazie przygotowania, są wszystkie pozwolenia na budowę i finansowanie. PKP PLK musi jeszcze wyłonić wykonawcę dla mostu – w 2026 roku ma być ukończony i przekazany do użytku łącznie z nową infrastrukturą, w tym kładką dla pieszych. Kolejowa spółka nie chce jeszcze wskazywać dokładnego terminu rozpoczęcia prac dla budowy mostu. Ale ma to być pierwszy ukończony nowy element nowej linii Poznań – Międzychód – Gorzów – Kostrzyn – Szczecin.
Elektryfikacja z Kostrzyna do Gorzowa jako pierwsza
Modernizacja LK 203 (elektryfikacja) – już po 2030 roku – zacznie się na odcinku Kostrzyn – Gorzów – zapowiadał w piątek Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. Takie działania, w pierwszej kolejności, stworzą nowy ciąg komunikacyjny ze Szczecina przez Kostrzyn, Gorzów, Skwierzynę, Międzychód do Poznania.
LK 203 ma znacznie ponad 300 km – jej pełna modernizacja z elektryfikacją to dziś koszt 15 mld zł. Nie ma takiej sumy zapisanej w programie inwestycyjnym. Aktualnie linia jest wpisana w programie rezerwowym Krajowego Programu Kolejowego, ale, jak informuje minister Malepszak, linia się nie zmieści w KPK do 30 roku. – Mamy dużo inwestycji wcześniej planowanych, bardzo opóźnionych – miały się kończyć w grudniu 2023, a jeszcze się nie rozpoczęły – podkreślał minister.
LK 203 tylko na odcinku Kostrzyn – Gorzów, czterdziestu kilku kilometrów, na wysokim poziomie modernizacji i elektryfikacji to dziś koszt około 2 mld zł. Zatem duże działania na wschód od Gorzowa, także do Kostrzyna, do Krzyża i dalej w kierunku Piły to na pewno nie wcześniej niż po 2030 roku
Najważniejsze elementy
Ale w ramach Kolei Plus w nie aż tak odległej przyszłości powstanie w Gorzowie nowy, wybudowany od podstaw most kolejowy z kładką dla pieszych na Warcie. – To musi być całkowicie nowa konstrukcja, bo odcinek wyjazdowy z Gorzowa w kierunku Skwierzyny jest najsłabszy w dziedzinie parametrów technicznych i stanu. Ma być gotowy na koniec 2026 roku – zapowiedział P. Malepszak.
Z kolei łącznica w Kostrzynie – według planów ministerstwa – ma powstać do końca 2028 roku bądź w 2029 roku. W tej chwili dla tej inwestycji nie ma jeszcze dokumentacji projektowej, ani wykonawcy prac, stąd resort i PKP PLK wskazują nieco dalszą perspektywę czasową.
Komentarze: