przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Nowy szynobus niebawem na torach z Gorzowa do Zielonej Góry

Z MIASTA

red.
2024-09-01 20:13
5562

(fot. lubuskie.pl)

Pierwszy z dwóch fabrycznie nowych pojazdów zakupionych przez województwo lubuskie od polskiego producenta H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. można spotkać już na kolejowych szlakach regionu – to informacja z urzędu marszałkowskiego.

Pojazd o wartości 35 608 500 zł został już nieodpłatnie przekazany przewoźnikowi Polregio SA, która pełni funkcję operatora publicznego transportu zbiorowego w lubuskim.
 
Obecnie trwają procedury związane ze szkoleniem maszynistów Lubuskiego Zakładu spółki Polregio, którzy będą na co dzień prowadzili ten pojazd. Po ich zakończeniu pojazd w połowie września zostanie skierowany do obsługi planowych kursów na trasie Gorzów - Zbąszynek - Zielona Góra, która jest tylko w części zelektryfikowana.
 
Spalinowo - elektryczny zespół trakcyjny „Plus” oznaczony jako 227M-001 składa się z dwóch członów. Człon spalinowy wyposażony jest w przedział agregatów prądotwórczych i silniki asynchroniczne prądu przemiennego, kabinę WC przystosowaną dla osób niepełnosprawnych oraz w przedział służbowy.
 
16 września planowany jest pokazowy przejazd nowym „Plusem”. Start na dworcu PKP w Gorzowie.
 
Człon elektryczny wyposażony jest w kabinę WC w formie tradycyjnej oraz w miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zespół może rozwijać prędkość 120 km/h przy napędzie spalinowym i 160 km/h przy napędzie elektrycznym.
 
Całkowita pojemność pojazdu to 229 miejsc, w tym 84 miejsca siedzące.
 
Fotele zabudowane są w układzie tzw. „lotniczym” oraz naprzeciwległym (2+2). Pomiędzy fotelami w układzie naprzeciwległym znajdują się stoły rozkładane lub stoliki podokienne i śmietniczki. Dodatkowo w członie spalinowym znajdują się dwa miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, dwa fotele stałe dla osób towarzyszących osobom niepełnosprawnym, dwa fotele stałe w okolicy przedziału służbowego, a w pobliżu przedziału WC dla osób niepełnosprawnych trzy regały z półkami na bagaże. Półki bagażowe zamocowano do ścian bocznych wzdłuż całego pojazdu.
 
Dla ułatwienia wprowadzenia i wyprowadzenia osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, oraz dla osób na wózkach inwalidzkich przy drugich drzwiach za kabiną maszynisty po obu stronach pojazdu w członie spalinowym zamontowano ręcznie rozkładane rampy wjazdowe.
 
Przy każdych drzwiach odskokowo – przesuwnych zabudowano wysuwane stopnie wejściowe. Wysuwany stopień pozwala na korzystanie z peronów o wysokości od 300 do 760 mm nad poziomem główki szyny. Przy wysokości peronu powyżej 760 mm wysunięte stopnie przeciwdziałają uczuciu dyskomfortu pasażera spowodowanym otwartą przestrzenią pomiędzy progiem otworu drzwiowego a krawędzią peronu.
 
Drugi z zakupionych pojazdów powinien pojawić się na torach w listopadzie. Jest to większa, trójczłonowa odmiana spalinowo-elektrycznego zespołu trakcyjnego oznaczonego jako 228M-001, który posiada 156 ergonomicznie rozmieszczonych miejsc siedzących. Zostanie on skierowany do obsługi trasy Kostrzyn - Gorzów - Krzyż – Poznań, która jest również tylko w części zeletryfikowana.
 
Projekt pn. „Zakup taboru kolejowego do przewozów regionalnych” został dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020. Łączna wartość obu zakupionych pojazdów wynosi 73,8 mln zł brutto z czego 80,19% dofinansowano z UE.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x