przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Ankieta konsultacji już aktywna. Gorzów czy Gorzów Wielkopolski?

Z MIASTA

info.um.
2024-07-19 18:33
9842

(fot. Karolina Machnicka/um)

Ostatnie dwa tygodnie konsultacji społecznych ws. zmiany nazwy miasta na Gorzów. To jednocześnie czas, kiedy mieszkańcy mogą wziąć udział w ankiecie i zająć swoje stanowisko w tej sprawie. Jak przedstawiają się szczegóły?

Ankieta została już uruchomiona i będzie można wziąć w niej udział do 2 sierpnia. Wystarczy wejść na stronę gorzow.wdialogu.pl/konsultacje i wybrać konsultacje ws. zmiany nazwy miasta. Kiedy otworzy się nam strona powitalna ankiety, musimy uzupełnić swoje dane osobowe: imię i nazwisko a następnie wybieramy metodę weryfikacji. Po wybraniu metody:
dla osób z meldunkiem stałym lub czasowym pojawi się pole, w którym trzeba wpisać nazwisko rodowe matki;
dla osób posiadających kartę mieszkańca pojawi się pole, w którym trzeba wpisać nr tej karty;
dla osób posiadających kartę seniora pojawi się pole, w którym trzeba wpisać nr tej karty.
Następnie wpisujemy swój numer telefonu – ważne żeby mieć go przy sobie, ponieważ przyjdzie na niego bezpłatny sms z kodem. Zaznaczamy zgodę na przetwarzanie danych osobowych i wybieramy przycisk dalej. Pojawi się wtedy prośba o wskazanie opinii: 
 
czy jest Pan/Pani za lub przeciw zmianie nazwy miasta z Gorzów Wielkopolski na Gorzów? 
 
Po zaznaczeniu odpowiedzi należy nacisnąć „Gotowe” – to uruchomi wysyłkę sms – otrzymany kod należy wpisać w pola na ekranie i nacisnąć „wyślij”. Pojawi się wtedy informacja „Dziękujemy za wypełnienie ankiety”. Wyniki ankiety będą podane w raporcie z całego procesu konsultacji społecznych, który zostanie opublikowany na początku września. 
 
Co ważne, w raporcie z konsultacji będą uwzględnione jedynie głosy oddane w tej właśnie ankiecie. Zwracamy na to uwagę mieszkańców, którzy mogli wziąć udział w innych ankietach i sondach, które nie są oficjalnymi narzędziami konsultacji społecznych w tej sprawie.
 
Osoby, które chciałyby otrzymać wsparcie w wypełnieniu ankiety zapraszamy do Biura Konsultacji Społecznych i Rewitalizacji w godzinach pracy urzędu tj: w poniedziałek, środę i czwartek w godz.  8:00 – 15:30, we wtorek od 8:00 do 16:30 a w piątek do 14:30. Zorganizujemy również Mobilne Punkty Wsparcia:
na Starym Rynku we wtorek 23 lipca w godz. 10:00 – 13:00,
w Klubie Seniora w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej przy ul. Sikorskiego 107 w środę 24 lipca w godz. 10:00 – 11:30.
 
Przypominamy również, że na stronie internetowej znajdują się materiały informacyjne związane z tymi konsultacjami. Zachęcamy do zapoznania się z nimi. Nadal można wypełnić  formularz zgłaszania uwag i opinii w tym tych dotyczących prognozy skutków finansowych ewentualnej zmiany. Formularze są dostępne w kancelarii Urzędu Miasta przy ul. Sikorskiego 4 oraz wraz materiałami informacyjnymi na stronie: um.gorzow.pl/zmiana-nazwy-miasta. Konsultacje społeczne zakończą się 2 sierpnia.
 
Sprawdź o co pytają mieszkańcy
Zakończyliśmy już etap spotkań z mieszkańcami. Łącznie we wszystkich trzech spotkaniach wzięło udział ponad 200 osób. Zaangażowanie gorzowian podczas spotkań i dyskusji świadczy o tym, że jest to temat ważny. Spotkania były okazją do zaprezentowania tematu z różnych perspektyw, ale i przede wszystkim do wymiany opinii między mieszkańcami. W rozmowach na forum publicznym wzięli udział zarówno zwolennicy zmiany nazwy jak i osoby, które chciałby pozostać przy nazwie dotychczasowej. Uczestnicy spotkań zadawali też pytania do władz miasta, które w ramach podsumowania tego etapu zebraliśmy w formie „Pytań i odpowiedzi”.
 
Pytania i odpowiedzi:
Po co konsultacje? Czy nie ma ważniejszych spraw?
Konsultacje społeczne ws. zmiany nazwy miasta to proces zainicjowany przez mieszkańców, którzy powołali Komitet Obywatelski i jesienią  2023 roku złożyli w tej sprawie wniosek. Natomiast w listopadzie ubiegłego roku Prezydent Miasta podjął decyzję o ich przeprowadzeniu, w wyniku czego prowadzimy obecnie dialog z mieszkańcami. Wniosek grupy mieszkańców o przeprowadzenie konsultacji społecznych jest dostępny na stronie: https://um.gorzow.pl/zmiana-nazwy-miasta.html
 
Zaangażowanie gorzowian podczas spotkań i dyskusji świadczy o tym, że jest to temat ważny. Należy pamiętać, że równolegle z trwającymi konsultacjami społecznymi toczy się życie miasta i jego mieszkańców. Oznacza to, że dialog w sprawie ewentualnej zmiany nazwy miasta z powodzeniem może toczyć się właśnie teraz, szczególnie że zainicjowali go sami gorzowianie i jednocześnie pozostawać bez wpływu na trwające prace inwestycyjne, remonty czy pozostałą działalność administracyjną miasta. 
 
Kto o tym zdecyduje? Kto ostatecznie podejmie decyzję? 
Procedura zmiany nazwy miasta jest opisana w ustawie o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. 2015 poz. 1083 Ustawa z dnia 29 sierpnia 2003 r.). Z tym jak ona przebiega można zapoznać się na zamieszczonej poniżej infografice. Nadawanie nazw miejscowościom jest kompetencją ministra właściwego ds. administracji. O ewentualną zmianę nazwy może zawnioskować do ministra Rada Miasta podejmując stosowną uchwałę. Zanim to nastąpi Urząd Miasta przeprowadza konsultacje społeczne z mieszkańcami a zebrane opinie przedstawi w raporcie z wynikami konsultacji. Oznacza to, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. W przypadku podjęcia przez radnych wniosku o zmianę oraz pozytywnej decyzji ministra zmiana będzie możliwa od 1 stycznia 2026 r.
 
Dlaczego nie zrobimy w tej sprawie referendum?
Referendum nie jest właściwym narzędziem w tym przypadku. Zgodnie z ustawą o referendum lokalnym* może zostać ono przeprowadzone w sprawie dotyczącej wspólnoty lokalnej, jeśli mieści się ona zakresie zadań i kompetencji organów danej jednostki. Natomiast nadawanie nazw miejscowościom jest kompetencją ministra właściwego ds. administracji. 
 
Ponadto, zgodnie z ustawą o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych** do wniosku o zmianę nazwy miasta kierowanego do ministra właściwego ds. administracji należy dołączyć omówienie wyników konsultacji społecznych, dlatego muszą one zostać przeprowadzone.
 
Z przeprowadzenia konsultacji społecznych wynikają także dodatkowe korzyści. W referendum mogą wziąć udział jedynie osoby pełnoletnie. Natomiast w przypadku konsultacji wachlarz ten jest szerszy – może wziąć w nich udział każdy mieszkaniec Gorzowa Wielkopolskiego.
 
*Dz. U 2023 poz. 1317 t.j. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym
**Dz. U. 2015 poz. 1083 Ustawa z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych
 
Ile to będzie kosztować?
Urząd Miasta sporządził prognozę skutków finansowych ewentualnej zmiany nazwy miasta, w podziale na koszty obligatoryjne i fakultatywne, dotyczące mieszkańców, przedsiębiorców, urzędu miasta i podległych mu jednostek oraz innych instytucji publicznych. 
 
Jeżeli masz uwagi do prognozy skutków finansowych możesz je przekazać za pomocą formularza. Prognoza oraz formularz zgłaszania uwag znajdziesz tutaj:  https://um.gorzow.pl/zmiana-nazwy-miasta.html
 
Ile razy będziemy na ten temat rozmawiać?
Temat zmiany nazwy miasta pojawia się w dyskusji publicznej już od kilkudziesięciu lat. Do tej pory miało miejsce kilka nieformalnych inicjatyw związanych z tym zagadnieniem. Natomiast obecnie trwające konsultacje społeczne są pierwszym, podejmowanym w ramach obowiązującej procedury, formalnym krokiem w tej sprawie. W konsultacjach społecznych mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy, niezależnie od tego czy chcą zmiany czy pozostawienia nazwy, do czego gorąco zachęcamy.
 
Jak mogę wziąć udział w konsultacjach?
Na obecnym etapie procedury w konsultacjach społecznych prowadzonych przez Urząd Miasta mogą wziąć udział mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego poprzez wypełnienie ankiety internetowej lub/i wypełnienie formularza zbierania uwag i opinii. W formularzu tym można również wskazać nowe pozycje, które powinny uzupełnić prognozę skutków finansowych wraz z podstawą prawną obowiązku ich poniesienia.
 
Formularze dostępne są w kancelarii Urzędu Miasta przy ul. Sikorskiego 4 oraz na stronie: um.gorzow.pl/zmiana-nazwy-miasta
 
Co zrobić po jego uzupełnieniu?
Wypełniony formularz uwag w terminie do 2 sierpnia 2024 r. należy:
wysłać w formie elektronicznej na adres: bsr@um.gorzow.pl;
złożyć w formie papierowej w siedzibach Urzędu Miasta Gorzowa Wielkopolskiego przy ul. Sikorskiego 4 oraz ul. Myśliborskiej 34 
wysłać pocztą tradycyjną na adres:
 
Urząd Miasta Gorzowa Wielkopolskiego, 
ul. Sikorskiego 4, 
66-400 Gorzów Wielkopolski, 
z adnotacją na kopercie: „zmiana nazwy miasta na Gorzów”.
 
Natomiast w ankiecie internetowej można wziąć udział od 19 lipca do 2 sierpnia. 
 
Kiedy poznamy wyniki konsultacji społecznych?
Zgodnie z regulaminem prowadzenia konsultacji społecznych Urząd Miasta ma 30 dni na opublikowanie raportu z przeprowadzonych konsultacji. Oznacza to, że materiał, w którym podsumujemy zebrane opinie i stanowiska przedstawimy mieszkańcom na początku września podczas konferencji prasowej oraz poprzez publikację w biuletynie informacji publicznej.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x