Ta linia ma być kolejową średnicówką Gorzowa
Z MIASTA
ao
2023-04-25 14:16
39741

Linia kolejowa 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód ma być uruchomiona do 2028 roku z udziałem programu Kolej Plus oraz zainteresowanych samorządów, w tym Gorzowa i województwa lubuskiego. Dlaczego Gorzowowi na tym tak zależy i o co chodzi w tym pomyśle? Mamy kilka szczegółów.
Przede wszystkim LK 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód da możliwość uruchomienia regionalnych połączeń pasażerskich z Międzychodu do Gorzowa, w konsekwencji skomunikuje Poznań, Międzychód, Gorzów i Szczecin (wariant 1). W ramach tej samej koncepcji brane jest pod uwagę wydłużenie połączenia Międzychód – Gorzów do strefy ekonomicznej (Chróścik). Jest to możliwe po odbudowie (częściowo w nowym śladzie) linii kolejowej nr 415 na odcinku Gorzów Wieprzyce – Chróścik (Gorzów Strefa Ekonomiczna) (wariant 2).
W rezultacie inwestycji oferta przewozowa docelowo obejmować będzie kursowanie pociągów co godzinę w szczycie przewozowym i co dwie godziny poza szczytem na odcinku Skwierzyna – Gorzów, a obejmującym linie komunikacyjne Zielona Góra – Zbąszynek – Skwierzyna – Gorzów (około 8 par pociągów) oraz (Poznań) – Międzychód – Skwierzyna – Gorzów (około 8 par pociągów, w tym 4 pary obejmujące stację Poznań). Zakładany czas przejazdu Międzychód – Gorzów/Gorzów Strefa Ekonomiczna to 61/75 minut dla pociągów zatrzymujących się na wszystkich stacjach i przystankach.
Dwie opcje: uboższa i ta lepsza dla Gorzowa
Inwestycja w ramach programu Kolej Plus na północy lubuskiego, weszła już na tzw. listę podstawową. To znaczy, że będzie zrobiona. Nie jest natomiast przesądzone kiedy rozpocznie się faza realizacji oraz w jakim wariancie – są dwa.
Według pierwszego wariantu „nowa kolej” utworzy połączenie: Międzychód – Wierzbno – Przytoczna – Rokitno – Chełmsko – Skwierzyna – Gorzów. Długość tego fragmentu (istniejącego) to 54,65 km. W tym wariancie nie ma mowy o budowie nowego odcinka. Za to w planach jest rewitalizacja LK 363 na odcinku około 29 km oraz budowa nowych i korekta lokalizacji przystanków na LK 367. Co da prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich 120 km/h i zakładany czas dojazdu do miasta wojewódzkiego 61 minut.
Drugi wariant zakłada utworzenie relacji: Międzychód – Wierzbno – Przytoczna – Rokitno – Chełmsko – Skwierzyna – Gorzów – Chróścik (Gorzów Strefa Ekonomiczna). W tym przypadku należałby dobudować zupełnie nowy fragment linii na dystansie 6,6 km. W tym wariancie w zakresie prac byłaby wspomniana rewitalizacja istniejącej LK 363, budowa nowych i korekta istniejących lokalizacji przystanków na linii kolejowej nr 367 i 203. Także odbudowa oraz częściowo budowa w nowym śladzie około 11 km linii. W tym przypadku zakładany czas dojazdu do miasta wojewódzkiego 61 minut (75 minut do Gorzów Strefa Ekonomiczna.
Wariant 2 na odcinku Międzychód – Skwierzyna pokrywa się z wariantem 1. Dodatkowym elementem jest odtworzenie (częściowo w nowym śladzie) linii kolejowej nr 415 łączącej stację Gorzów z dzielnicą Chróścik (strefa ekonomiczna). W Chróściku planowane jest odtworzenie punktu obsługi podróżnych Chróścik (Gorzów Strefa Ekonomiczna).
Większość terenu inwestycji będzie usytuowana w istniejącym obszarze kolejowym jednak może wystąpić konieczność niewielkich korekt tego obszaru w kierunku jego miejscowego rozszerzenia. Konieczność poszerzenia terenu kolejowego wystąpi w Gorzowie na linii 415 jak również na odcinku kilkuset metrów zostanie wydzielony nowy teren kolejowy. Podczas tworzenia koncepcji budowy linii kolejowej może wyniknąć potrzeba poszerzenia istniejącej linii kolejowej o kolejne fragmenty gruntów przy przejazdach kolejowych lub przy przystankach. W związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia w wariancie 2 ze względu na ominięcie węzła drogowego trasy ekspresowej S3 przewiduje się wyjścia poza teren kolejowy, co będzie wiązało się z koniecznością wykupu terenów.
Nowe przystanki w Gorzowie
Gorzów Karnin (przystanek osobowy)
Istniejący przystanek osobowy Gorzów Karnin jest zlokalizowany w km 67,957 na odcinku LK 367 Skwierzyna – Gorzów w południowej części miasta Gorzów przy granicy z gminą Deszczno. Przystanek zlokalizowany jest przy ul. Karnińskiej. Wybudowana droga ekspresowa S3 spowodowała wydłużenie drogi do przystanku z terenu miejscowości Karnin zlokalizowanej na terenie gminy Deszczno. Obecnie dojazd do przystanku jest możliwy przez ul. Kąpieliskową, która krzyżuje się w sposób bezkolizyjny z drogą ekspresową S3 i linią kolejową w odległości około 300 m od istniejącego przystanku. Dlatego proponowana jest korekta lokalizacji punktu obsługi podróżnych poprzez przesunięcie peronu (ok. km 68,270), co umożliwi lepszą dostępność przystanku i połączenie z komunikacją autobusową.
Gorzów Zakanale (przystanek osobowy)
Nowy punkt obsługi podróżnych Gorzów Zakanale ma być zlokalizowany przy skrzyżowaniu dwupoziomowym DK 22 (ul. Kasprzaka) z linią kolejową nr 367. Proponowany punkt obsługi będzie obejmował budowę peronu wraz z dojściem do ul. Kasprzaka, co umożliwi pełną integrację transportu kolejowego i autobusowego.
Gorzów Zamoście (przystanek osobowy)
Istniejący punkt obsługi podróżnych Gorzów Zamoście zlokalizowany jest w km 72,763 linii
kolejowej nr 367 na terenie dzielnicy Zamoście w odległości około 1 km od stacji Gorzów.
Przystanek zlokalizowany jest przy ul. Wawrzyniaka i dojazd do niego jest możliwy tylko tą ulicą. Przystanek nie jest powiązany bezpośrednio z komunikacją autobusową. Dlatego proponowane jest przesunięcie przystanku o ok 250 m (km ok. 73,000) i jego lokalizację pomiędzy ulicami Fabryczna i Śląska w bezpośrednim sąsiedztwie szkoły podstawowej i stacji pogotowia ratunkowego. Zmiana lokalizacji przystanku umożliwi integrację transportu kolejowego i autobusowego.
Gorzów Zachód (przystanek osobowy) – realizacja w wariancie 2
Proponowany przystanek Gorzów Zachód umożliwiłby obsługę zlokalizowanego po zachodniej części miasta osiedla Słonecznego (ok. 5 tys. mieszkańców). Przystanek planuje się zlokalizować przy skrzyżowaniu linii kolejowej z ulicą Żeglarską w pobliżu Al. 11 Listopada i placu Słonecznego w odległości około 1,5 km od stacji Gorzów.
Gorzów Strefa Ekonomiczna – km 11,747 linii kolejowej nr 415, budowa peronu – realizacja w wariancie W2.
Komentarze: