Zuzanna Jarecka – dziewczyna przekracza granice edukacji
Z MIASTA
red.
2023-03-25 12:37
3690
Ile znacie osób, które nie muszą zapisywać w smartfonie numerów do znajomych? A ile potraficie wymienić takich, które nie potrzebują notować haseł, dostępów Wi-Fi, dat urodzin przyjaciół? Kto wyrecytuje „z głowy” numery kart bankowych, piny, numery rejestracyjne samochodów wszystkich członków rodziny? Uczennica gorzowsko-poznańskiej, a zarazem amerykańskiej szkoły online JDJ IOS – Zuzanna Jarecka!
JDJ International Open Schools (JDJ IOS) od samego początku przyciągało wyjątkowych uczniów. Nic w tym zaskakującego. Tak jak boki trójkąta – prędzej czy później – muszą się spotkać, tworząc wierzchołek, tak drogi alternatywnej edukacji w końcu krzyżują się ze ścieżkami osób niebanalnych, które oczekują od życia więcej niż szarej przeciętności. Do takich należy Zuzanna Jarecka. Dziewczyna z niezwykłym potencjałem, potencjałem tak dużym, że nie czekał na odkrycie – sam wypłynął na powierzchnię. I do tego w wielu miejscach naraz! Zuzanna nie dość, że się świetnie uczy, udziela w internecie i znakomicie śpiewa, to jeszcze gra na wiolonczeli, fortepianie oraz potrafi podać liczbę π do dwusetnego miejsca po przecinku!
Potencjał, nawet wielki, nie zawsze przekłada się na sukcesy szkolne. Dziewczyna bez problemu dostała się do jednego z prestiżowych wrocławskich liceów, ale... zupełnie się w nim nie odnalazła.
Przeniosła się więc do wrocławskiego COGITO, szkoły znanej z innej filozofii edukacyjnej, o innym podejściu, nastawionej na rozwój zainteresowań ucznia. I wtedy, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, znalazł się czas na własne poszukiwania, na pasje, które m.in. poskutkowały decyzją o podjęciu nauki w programie „Podwójna Matura” (ang. Dual Diploma) w JDJ IOS.
Czy jest Dual Diploma? To program edukacyjny, w którym polscy uczniowie szkół średnich zdobywają amerykańskie świadectwo maturalne, takie samo jak ich rówieśnicy z USA, ucząc się zdalnie w JDJ International Open Schools. Uczniowie przerabiają jedynie przedmioty nienauczane w Polsce, dzięki czemu nie muszą powtarzać przedmiotów zdanych już w polskiej szkole, co minimalizuje nakład pracy. Dual Diploma pozwala na zdobycie amerykańskiego świadectwa maturalnego (American High School Diploma, akredytacja COGNIA) za mniejsze czesne w porównaniu do kosztów w prywatnych amerykańskich liceach w Europie. Program otwiera nowe możliwości, co zwiększa szanse na podjęcie wymarzonych studiów za granicą lub w kraju (więcej informacji nt. programu Dual Diploma można znaleźć na: https://amerykanskamatura.com/pl/szkoly-usa/liceum/podwojna-matura/).
Dla Zuzanny decyzja nie była łatwa. Świadomość nowych obowiązków, dodatkowego obciążenia budżetu rodzinnego nie ułatwiały jej podjęcia decyzji, ale pokusa zdobycia unikalnego wykształcenia, nowych doświadczeń, poznania nowych ludzi przeważyły. I nie była niezbędna perfekcyjna znajomość języka angielskiego. Wystarczyła znajomość języka na poziomie średnio zaawansowanym. Program „Podwójnej Matury” okazał się dla Zuzanny przyjazny, harmonijnie uzupełniający przygotowania do tradycyjnej matury w Polsce.
Zuzanna, w wieku dziesięciu lat założyła własne czasopismo internetowe dla dzieci. Sama, jednoosobowo, pisała wszystkie artykuły, prowadziła kąciki porad, organizowała konkursy z nagrodami. Obecnie prowadzi fanpejdż z pięćdziesięcioma tysiącami śledzących oraz adminuje siedemdziesięciotysięczną grupą na Facebooku.
Nie brakuje jej talentu lingwistycznego. Po zaledwie sześciu miesiącach nauki języka duńskiego pojechała odwiedzić koleżankę w Danii. Na miejscu okazało się, że „może robić za Dunkę”. W Danii darmowy wstęp do galerii i muzeów jest wyłącznym przywilejem duńskich uczniów, studentów i emerytów. Akcent Zuzanny był tak naturalny, że obsługa przekonana, iż ma do czynienia z duńską uczennicą, nie dopytywała o bilety wstępu. Pasja do języków obcych poskutkowała również tym, że Zuzanna w miarę swobodnie dogaduje się po czesku, niemiecku słowacku i węgiersku.
Wspaniale, gdy natura obdarzy absolutnym słuchem, pięknym głosem i nadzwyczajnymi zdolnościami muzycznymi. Jako trzynastolatka, Zuza spontanicznie zaimprowizowała występ na festynie ludowym. Obecnym opadły przysłowiowe szczęki.
Wiejski festyn w Bielanach Wrocławskich
Zaraz potem przygotowała nagrania do udziału w „The Voice of Poland”, aby w końcu z aplikacji... zrezygnować.
Dlaczego? Któż to może wiedzieć. W przypadku naszej uczennicy świadczy to o jej unikalnej osobowości i podejściu do życia. Zuza rozwija się w spektrum autyzmu, wersji zwanej kiedyś zespołem Aspergera.
W spektrum rozwija się ok. 1 procent populacji. Część „aspików” cechuje silna specjalizacja w wybranej dziedzinie i wyjątkowa, dla zwykłego śmiertelnika – czasami wręcz niewyobrażalna – zdolność do zapamiętywania szczegółów. Kiedy czymś się zaciekawią, oddają temu serce, zamieniając się z czasem w prawdziwych ekspertów. Każdą codzienną sytuację widzą z perspektywy szczegółów, konkretów albo odwrotnie – niezwykle szeroko. Osoby takie czasem specyficznie pojmują przyjęte normy społeczne, gesty czy mimikę rozmówcy. Łatwo sobie wyobrazić, że niekiedy może to prowadzić do społecznego wykluczenia.
Ale nie dotyczy to Zuzanny
Jej przypadek udowadnia, że nawet osoby atypowe, potrafią się znakomicie znaleźć, wspaniale funkcjonować w środowisku edukacyjnym, jakie oferują programy „Dual Diploma” oraz „Full Time” amerykańskiego liceum online w JDJ IOS. Jest również dowodem, że każdy, niezależnie od zdolności, dotychczasowych osiągnięć, czy poziomu kompetencji, może znaleźć swoją niszę, swoje przyjazne miejsce w środowisku edukacyjnym JDJ International Open Schools.