przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Miasto, znawcy tematu, politycy za koleją

Z MIASTA

red.
2022-11-22 10:11
7370

(fot. Adam Oziewicz/archiwum portalu)

24 listopada, Gorzów –  konferencja o dostępności w komunikacji kolejowej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym i międzywojewódzkim. Miasto Gorzów jest partnerem dyskusji – urzędnicy przedstawią trzy najważniejsze projekty, nad którymi obecnie, razem z partnerami, pracują miejscy specjaliści.  

Konferencja „Ocena oddziaływania terytorialnego Linii kolejowej nr 203/Ostbahn” organizowana jest przez Wspólny Wydział Planowania Przestrzennego Krajów Związkowych Berlin-Brandenburgia (Gemeinsame Landesplanungsabteilung Berlin-Brandenburg). Jest częścią transgranicznego projektu „Ocena oddziaływania terytorialnego regionu Brandenburgia Wschodnia – Polska Zachodnia na przykładzie transgranicznych połączeń kolejowych”. W ramach projektu przeprowadzana była analiza oddziaływania modernizacji linii kolejowej nr 203/Kolei Wschodniej (Ostbahn) między Berlinem a Gorzowem. 
 
Konferencja zorganizowana w Gorzowie podsumowuje prace warsztatowe, zorganizowane w ramach tego projektu. Odbywały się one w czerwcu, lipcu i we wrześniu. We wszystkich spotkaniach czynny udział brali pracownicy urzędu miasta Gorzowa, którzy na co dzień zajmują się problematyką związaną z wykluczeniem komunikacyjnym miasta i regionu.  
 
Projekt, dotyczący oceny oddziaływania terytorialnego linii kolejowej nr 203/Ostbahn, całkowicie wpisuje się w działania Gorzowa, podejmowane w ostatnich latach wspólnie z innymi samorządami i organizacjami. Ich celem jest poprawa dostępności w komunikacji kolejowej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym i międzywojewódzkim.  
 
Podczas konferencji zostaną zaprezentowane trzy najważniejsze projekty, nad którymi obecnie Miasto Gorzów pracuje razem z partnerami, a które obecnie są w fazie projektowej.
Są to:  
 
- 1500 m torów, łączących górny i dolny poziom stacji Kostrzyn nad Odrą (łącznice kostrzyńskie) – czyli linie kolejowe nr 203 i 273. Pozwoli to, między innymi, na realizowanie bezpośrednich połączenie z Gorzowa do Szczecina bez potrzeby przesiadania się. Pozwoli też na budowę lepszej siatki połączeń międzywojewódzkich na linii Szczecin – Poznań przez Gorzów (projekt ten został ujęty w Studium wykonalności linii 273 oraz programie pn. „punktowa poprawa przepustowości”), 
 
– linia komunikacyjna Gorzów – Skwierzyna – Międzychód – Poznań. W ramach tego projektu możliwe będzie utworzenie nowej (najkrótszej) linii komunikacyjnej Gorzów – Poznań oraz odbudowanie linii nr 415 na odcinku od stacji Gorzów Wieprzyce do Gorzów Strefa Ekonomiczna (nazwa robocza). W wyniku realizacji linii komunikacyjnej Gorzów – Międzychód – Poznań oraz wspomnianych łącznic w Kostrzynie nad Odrą, możliwe będzie prowadzenie alternatywnej trasy pociągów regionalnych oraz międzywojewódzkich pomiędzy Szczecinem a Poznaniem, co zwiększy oddziaływanie pasażerskie i towarowe w ciągu linii kolejowej nr L351. Poprawi też dostępność do portów morskich Szczecina i Świnoujścia. Warto dodać, że przy okazji tej inwestycji powstaną również inne – o mniejszej skali – ale równie ważne inwestycje – nowe lub lepiej ulokowane przystanki kolejowe, bardziej dostępne dla podróżnych umożliwiające lepsze skomunikowanie np. z komunikacją autobusową. Możliwa stała by się również odbudowa kładki pieszej na moście kolejowym w Gorzowie (projekt ten został ujęty w Programie Kolej Plus), 
 
– Magistrala Zachodnia czyli linia komunikacyjna na osi północ – południe: Szczecin – Kostrzyn nad Odrą – Gorzów – Skwierzyna – Międzyrzecz – Świebodzin – Sulechów – Zielona Góra – Nowa Sól – Wrocław, która zwiększy oddziaływanie pasażerskie i towarowe zachodniego korytarza transportowego w ciągu linii kolejowej nr L273. Magistrala Zachodnia, czyli oś komunikacyjna łącząca obie stolice województwa lubuskiego „na odległość ok. 79 min”, pozwoli na integrację większości miast regionu w ramach jednej silnej linii komunikacyjnej – ok. 60% mieszkańców województwa lubuskiego (projekt ten został ujęty w Studium wykonalności linii 003). 
 
Wszystkie trzy projekty są komplementarne, wpływają na siebie wzajemnie i są w stanie znacząco poprawić układ transportu publicznego w województwie lubuskim.  
 
Konferencja ta będzie okazją do poruszenia bardzo ważnych kwestii dotyczących przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Gorzowa i północnej części regionu, na co zgodnie zwracają uwagę politycy, samorządowcy i działacze społeczni. 
 
Postulaty Miasta Gorzowa zyskują coraz szersze poparcie wśród przedstawicieli sceny politycznej regionu i kraju. Miasto z satysfakcją przyjmuje działania lubuskich posłów – poseł Anity Kucharskiej Dziedzic, poseł Krystyny Sibińskiej, poseł Elżbiety Płonki w różnych działaniach na rzecz zapobiegania wykluczeniu komunikacyjnemu. Równie cenne jest wsparcie, podejmowanych przez Gorzów działań kolejowych, ze strony europoseł Elżbiety Rafalskiej, wojewody lubuskiego i zarządu województwa. 
 
To pokazuje, że temat jest niezwykle ważny, jest jednym z warunków do zwiększenia możliwości rozwoju Gorzowa i regionu i ma on szanse stać się działaniem wspólnym, ponad podziałami.  
 
miejsce i czas konferencji: Akademia im. Jakuba z Paradyża, Aula im. Prof. Stanisława Kirkora Ul. Fryderyka Chopina 52, budynek nr 5  
24 listopada (czwartek), g. 11.00 

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x