Licealistki mają „Misję: Ocal Ziemię”
Z MIASTA
Adam Oziewicz
2020-02-17 15:10
23091
Misja: Ocalić Ziemię
Uczennice z gorzowskich liceów ułożyły program i prowadzą lekcje dla młodszych kolegów i koleżanek – tłumaczą, jak radzić sobie ze śmieciami i jak bardzo planeta Ziemia potrzebuje ekologicznych zachowań.
Licealistki z Gorzowa (I i IV LO) uczestniczą w olimpiadzie praktycznej „Zwolnieni z teorii” –zorganizowały ekologiczny projekt społeczny „Misja: Ocal Ziemię”. – Chcemy zmienić coś w naszym społeczeństwie. Wierzymy, że małymi krokami dojdziemy do celu – piszą nastolatki. Nie mają wątpliwości, że działania na rzecz środowiska naturalnego są ważne, zwłaszcza teraz, gdy na co dzień odczuwamy skutki ocieplenia klimatu.
Gorzowianki Gaja Marcinkowska, Marta Płuciennik, Oliwia Piątek i Natalia Mielnik znają się od dawna – jeszcze z podstawówki nr 15, były w tej samej klasie. Z kolei Zosia Dębicka i Oliwia Guss są koleżankami Oliwii Piątek z nowej klasy z IV LO – spodobał im się projekt, przyłączyły się do grupy. Cała szóstka interesuje się ekologią – uważają, że zaśmiecenie środowiska to ogromny problem.
W planach mają poprowadzenie lekcji w klasach I – III, w czterech być może pięciu szkołach, w sumie chciałyby dotrzeć ze swoim projektem do ponad 20 klas.
Podczas lekcji opowiadają uczniom o tym, jak należy segregować śmieci i dlaczego warto to robić. – Prezentujemy im dane oraz zdjęcia – tłumaczymy, że niepotrzebnie produkujemy ogromną ilość odpadów, wyjaśniamy też, że śmieci niosą za sobą negatywne konsekwencje nie tylko dla ludzi, ale i dla zwierząt. To wszystko przedstawiamy w formie bajki o Królewnie Ziemi i złych Śmieciakach, której bohaterami są uczniowie – przedstawia sytuację Gaja, jedna z szóstki nastolatek zaangażowanych w eko-projekt.
Na lekcji dzieci realizują trzy misje, aby uwolnić Królewnę Ziemię z lochów. Najpierw muszą podać przykłady ekologicznych zamienników jednorazowych produktów plastikowych, następnie posegregować śmieci, a na końcu odpowiedzieć na pytania dotyczące informacji podanych w czasie lekcji.
Projekt wszedł w fazę realizacji 15 stycznia, potrwa do końca marca. Pierwszą lekcję licealistki poprowadziły w Społecznej Szkole Podstawowej Stowarzyszenia Edukacyjnego w Gorzowie. Zajęcia spodobały się zarówno uczniom, jak i nauczycielom.
Liderką projektu jest Oliwia Piątek – ona ustala terminy spotkań zespołu projektowego, rozdziela zadania między pozostałe uczestniczki, odpowiada też za kontakt ze sponsorem – firmą INNEKO. Marta i Natalia zajmują się prowadzeniem mediów społecznościowych. Gaja odpowiada za maile, napisała też scenariusz lekcji. Oliwia Guss zajmuje się przygotowaniem rekwizytów potrzebnych do prowadzenia zajęć. Była również fotografem podczas lekcji w Szkole Społecznej. Z kolei Zosia odpowiada za artystyczną części projektu – ona wykonała logo oraz plakaty. Poza tym wszystkie wspólnie wypełniają formularze na platformie „Zwolnionych z teorii”, oraz prowadzą zajęcia w szkołach.
dodatkowe informacje w social mediach:
Komentarze: