Akcja elektryfikacja
oprac. red.
2019-02-07 11:09
48540
Wojewoda Władysław Dajczak prostuje informacje o działaniach podjętych dla elektryfikacji linii kolejowej 203. – Sprawa ważna – dane na jej temat, które w ostatnim czasie pojawiły się w mediach, mijają się z prawdą – mówił wojewoda na konferencji prasowej. Swoje dodaje też urząd marszałkowski...
– Z zaskoczeniem przyjąłem informację, że zarząd województwa lubuskiego wraz z panią marszałek rozpoczyna projekt koncepcji elektryfikacji linii nr 203 – mówił wczoraj wojewoda lubuski. – Być może to oznaka troski, jednak powinno się okazywać ją wtedy, gdy formacja polityczna pani marszałek rządziła przez osiem lat, a ona sama była na obecnym stanowisku. Nie zostały wtedy podjęte żadne konkretne działania, choć o sprawie mówiono wiele. Po objęciu rządów przez Prawo i Sprawiedliwości podjęto działania, które już za chwilę zaowocują gotową dokumentację przedprojektową – podkreślił.
Wojewoda zasugerował, że istnieją dwa możliwe wytłumaczenia obecnej sytuacji. Możliwe, że pani marszałek nie orientuje się w temacie i miesza podstawowe fakty. Istnieje również prawdopodobieństwo, że marszałek Elżbieta Polak zdaje sobie sprawę, iż za chwilę pojawią się konkretne efekty w formie dokumentu i chce pokazać, że zarząd województwa również przyczynił się do tej sprawy.
Jak jest? Dla linii kolejowej nr 203 planuje się obecnie dwa rodzaje przedsięwzięć:
1. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów”
19.12.2018 r. PKP PLK i zarząd województwa lubuskiego podpisali umowę na unijne dofinansowanie dla przygotowania dokumentacji dla remontu 55 km torów na odcinku Gorzów-Krzyż (linia kolejowa nr 203). Wartość projektu to niespełna 11 mln zł, w tym 7,6 mln zł stanowi dotacja przyznana przez marszałka lubuskiego.
Co ważne, ani studium wykonalności dla rewitalizacji odcinka LK 203 Krzyż – Gorzów, ani opis przedmiotu zamówienia dla dokumentacji projektowej rewitalizacji, ani RPO nie obejmują elektryfikacji linii kolejowej nr 203. Choć w zamówieniu przetargowym na dokumentację dla rewitalizacji zamieszczono klauzulę, że przy projektowaniu należy uwzględnić, że na LK 203 może być budowana sieć trakcyjna.
2. Elektryfikacja i modernizacja
29.01.2018 r. PKP PLK podpisały w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim umowę za 5,3 mln zł (netto) na dokumentację przedprojektową. Kontrakt obejmuje możliwość elektryfikacji odcinka Piła – Kostrzyn.
Celem studium jest wypracowanie optymalnego wariantu realizacyjnego inwestycji na liniach nr 18 i 203, na trasie o długości 255 km. Zakładana jest poprawa komunikacji pasażerskiej w regionie m.in. przez zelektryfikowanie połączenia z Bydgoszczy i Torunia do Gorzowa (w przypadku potwierdzenia takiej konieczności w analizach) i dalej przez Kostrzyn do Szczecina.
Prace wykonuje biuro projektów TPF Sp. z o.o. Rekomendowane będą warianty do dalszych szczegółowych analiz. Wybór optymalnego wariantu planowany jest w I kwartale 2019 r. Termin zakończenia prac nad studium, to II kwartał 2019 r.
Spotkania związane z elektryfikacją linii 203 odbywały się zarówno w Gorzowie, jak i w Zielonej Górze, m.in. w listopadzie i w maju 2017 r. oraz w maju 2018 r. Uczestniczyli w nich nie tylko przedstawiciele LUW i Urzędu Marszałkowskiego WL, ale również urzędnicy z resortów rządowych, przedstawiciele spółek kolejowych i biur projektowych z Warszawy, Wrocławia, Poznania i Szczecina.
Jak to jest z rewitalizacją linii kolejowej 203 (stanowisko urzędu marszałkowskiego)
Po pierwsze, rozbudowa i modernizacja linii kolejowej 203 została zapisana w Strategii Rozwoju Woj. Lubuskiego 2020, jako jedna z trzech priorytetowych inwestycji w zakresie modernizacji linii kolejowych w Lubuskiem (obok „Nadodrzanki” Zbąszynek – Gubin oraz linii Żagań – Żary – Forst). W ślad za tym, w roku 2014 staraniem władz samorządowych województwa lubuskiego i po akceptacji ówczesnego rządu Polski (nie był to jeszcze rząd PiS), udało się zapisać tę inwestycję w Kontrakcie Terytorialnym dla Woj. Lubuskiego, czyli umowie między rządem a samorządem województwa, co do finansowania poszczególnych zadań z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
Po drugie, przed ponad rokiem, w styczniu 2018 r. spółka PKP PLK podpisała umowę na dokumentację przedprojektową (wartość umowy 5,3 mln zł), obejmującą możliwość elektryfikacji odcinka Piła – Kostrzyn. Pieniądze pochodziły z budżetu państwa, a umowę podpisano w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim. Natomiast w grudniu 2018 r. przedstawiciele PKP PLK i Zarząd Województwa Lubuskiego podpisali w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Lubuskiego umowę na dofinansowanie dokumentacji projektowej i przedprojektowej w celu doprowadzenia parametrów linii 203 do współczesnych wymogów prowadzenia publicznego transportu zbiorowego. Wartość projektu to ponad 11 mln zł, z czego 7,5 mln zł będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020.
Po trzecie, samorząd województwa lubuskiego widząc konieczność elektryfikacji linii 203 na całym odcinku leżącym na terenie woj. lubuskiego, wyraźnie zastrzegł, że dokumentacja przygotowana przez PKP PLK ma być koordynowana z innymi inwestycjami, a rozwiązania projektowe opracowane przez wykonawcę dokumentacji mają umożliwić powiązanie modernizacji linii 203 z innymi inwestycjami na tej linii, m.in. elektryfikacji odcinka Piła – Kostrzyn. Chodziło o to, by zapobiec niepotrzebnym, a kosztownym pracom modernizacyjnym w przypadku, gdyby linia ta miała być elektryfikowana.
Komentarze: