przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Pojazdy z NEWAG-u na linii Kostrzyn – Poznań!

Z MIASTA

oprac. red.
2018-11-18 12:39
53640

(fot./źródło: NEWAG)

W listopadzie 2020 roku w województwie będą nowe spalinowe zespoły trakcyjne. Producent? NEWAG. Mają być nowoczesne, komfortowe i bezpieczne. Lubuskie zamówiło dwa takie pojazdy za łączną sumę 43 mln zł. Jest już umowa samorządu z producentem. 

Samorząd województwa przypomina, że w 15. ostatnich latach na lubuskie tory wyjechało 19 pojazdów szynowych o łącznej wartości ponad 184 mln zł. Na zakupy pozyskano dotacje z różnych programów UE w kwocie około 100 mln. Co ważne dla gorzowian, zakupione od firmy NEWAG dwa kolejne pojazdy kursować będą na trasie Kostrzyn – Gorzów – Krzyż – Poznań. 
 
To zakup z udziałem środków RPO Lubuskie 2020 na poziomie 83 procent. Ale to nie jedyne nowe pojazdy, jakie pojawią się na lubuskich torach. – W przyszłym roku bydgoska PESA odda nam dwa pociągi z  homologacją. Jest to wynik ugody. Kolejne dwa szynobusy z homologacją trafią na lubuskie tory – poinformowała marszałek Elżbieta Polak. – To duże inwestycje, ale nikt nie ma wątpliwości że poprawa dostępności transportowej i teleinformatycznej to zadanie nr 1 w Lubuskiem – dodała.
 
Na lubuskie tory wyjadą supernowoczesne pojazdy, wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Będą to pojazdy trójczłonowe spełniające najnowsze wymagania techniczne obowiązujące w Europie. Pojazdy będą gwarantowały komfort podróżowania. Na wyposażeniu znajdzie się m.in. system zliczania pasażerów i monitoring pojazdów, będą również aplikacje umożliwiające zarządzenie i diagnostykę pojazdów. Pojazdy będą się poruszały z prędkością max. 120 km na godzinę. Nowoczesne pojazdy będą przenosić siłę pociągową na zespół kołowy. – Pojazdy dostarczymy do końca 2020 roku. Co ważne, będą przygotowane do eksploatacji w strefie przygranicznej na terenie Niemiec – zaznaczył Józef Michalik, wiceprezes firmy NEWAG. To pierwsze tego typu pociągi na polskich torach.
 
Przypomnijmy, w 2014 roku zawarto wieloletnią umowę ze spółką Przewozy Regionalne, która umożliwiła przewoźnikowi uzyskanie dotacji z UE na modernizację 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W efekcie tego kontraktu, pociągi relacji Wrocław Gł. – Zielona Góra i Zielona Góra – Szczecin Gł. obsługują obecnie zmodernizowane jednostki.
 
Ponadto w ramach rekompensaty za brak niemieckiej homologacji Linków, Pesa w 2019 roku dostarczy do województwa lubuskiego dwa dodatkowe pojazdy tego typu z niemiecką homologacją. Wartość rynkowa tych pojazdów to 34,4 mln zł. Dopuszczenie do eksploatacji po niemieckich torach umożliwi szersze wykorzystanie tych pojazdów w ruchu transgranicznym.
 
Województwo lubuskie jako organizator kolejowych przewozów wojewódzkich powierza wykonywanie tych usług spółce Przewozy Regionalne. Część przewozów na południu województwa wykonują również Koleje Dolnośląskie. Ogólna długość czynnych linii kolejowych: 917 km. Długość linii, po których kursują pociągi pasażerskie 664 km. Wielkość pracy eksploatacyjnej około 3 mln pockm. W roku 2017 w pociągach regionalnych na terenie naszego województwa przewieziono ponad 2.8 mln pasażerów.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x