przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Co na kolei? Nowe pociągi, tory

Z MIASTA

info. pras./ao
2018-01-23 09:39
50061

(fot. Adam Oziewicz)

Jeszcze w tym roku przetarg na dwa trójczłonowe zespoły trakcyjne z napędem spalinowym – mają obsługiwać linię Kostrzyn – Krzyż. Szacunkowa wartość inwestycji: 41,4 mln zł. Na torach będą za rok. Najbliższe plany dla lubuskiej kolei...    

Członek zarządu Alicja Makarska, wczoraj zdradziła kolejowe plany województwa na 2018 rok – to był główny temat specjalnej konferencji prasowej. 
 
Zarząd województwa, dzięki umowie wynegocjowanej z Przewozami Regionalnymi, doprowadził do powiększenia się lubuskiego taboru. Od niedawna kursuje zmodernizowany skład EN57ALd-2224, jest już do sprawdzenia na trasie Zielona Góra – Nowa Sól. Wyremontowany skład spełnia najnowocześniejsze standardy – ma bezprzewodowy internet, podjazdy dla niepełnosprawnych, monitoring i nowe silniki, zwiększające prędkość pociągu. Ma specjalną strefę dla podróżnych z dziećmi, dla rowerzystów stojaki.
 
Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na dostawę kolejnych pociągów – na torach będą w 2019 roku. Dwa trójczłonowe zespoły trakcyjne z napędem spalinowym będą obsługiwały połączenie na linii Kostrzyn – Krzyż. Szacunkowa wartość inwestycji to 41,4 mln zł. Dodatkowo, dzięki ugodzie ze spółką Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., na lubuskich torach pojawią się nowe pojazdy typu „Link”. – Spółka miała dostarczyć nam cztery pojazdy z homologacją niemiecką, ale tej zabrakło. Wystąpiliśmy do firmy z roszczeniami. W efekcie toczonych rozmów udało nam się zawrzeć ugodę. Na jej mocy PESA dostarczy nam dwa dodatkowe pojazdy, które będą mogły być wykorzystane do obsługi połączeń transgranicznych. Dostarczenie zaplanowano na 2019 rok – tłumaczyła Alicja Makarska.
 
Zdecydowanie więcej pieniędzy trafi na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Chodzi o 170 mln zł pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020. Środki zasilą dwa projekty:
– modernizację linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk II etap. Szacunkowa wartość projektu 69,8 mln zł,
– rewitalizację linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów. Szacunkowa wartość projektu 100 mln zł.
 
Za realizację wspomnianego zadania odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ale swoje inwestycje realizuje również lubuski oddział przewozów regionalnych. – Zaczęliśmy modernizację odcinka od Rzepina do Kostrzyna. Prace prowadzone są także między Zieloną Górą a Niedoradzem w kierunku Nowej Soli. Kolejna fala remontów czeka nas na wiosnę. W efekcie podróże będą szybsze, skrócą się czasy przejazdów – zapewnił Krzysztof Pawlak, dyrektor lubuskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
 
Jak każdego roku województwo lubuskie dofinansuje też kolejowe przewozy pasażerskie. Lubuski oddział Przewozów Regionalnych, który odpowiada za realizację tego zadania, otrzyma na ten cel ponad 45,5 mln zł.

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x