Magia filmoteki i kina w jednej szkole
Z MIASTA
oprac. red.
2017-12-14 14:22
45570
W szkole przy Warszawskiej filmy czarują bardziej niż gdzie indziej. Skąd się to wzięło? Właśnie w zespole szkół ogólnokształcących od kilku lat działa Filmoteka – co ważniejsze, uczniowie korzystają z niej, ile tylko się da. Ostatnio także nauczyciele z całego miasta.
Filmowo-aktorska teoria i praktyka dla uczniów
Na początku grudnia, w ramach programu „Wędrujący Filmoznawcy” Marta Matuszak przeprowadziła warsztaty filmowo-aktorskie dla uczniów klas VI i VII szkół podstawowych oraz klas gimnazjalnych. Inicjatywa wyszła od Małgorzaty Miszczak, liderki Filmoteki Szkolnej w Pracowni Filmoteki ZSO przy Warszawskiej.
Grupa na zajęciach dowiedziała się, jak zmieniała się sztuka aktorska na przestrzeni 100 lat kina, jakimi środkami wyrazu posługiwali się aktorzy w kinie niemym, dźwiękowym i współczesnym. Fragmenty różnych adaptacji filmowych „Opowieści wigilijnej” posłużyły do porównania przełomowych momentów w historii kina.
Potem było omówienie elementów języka filmu, ruchów kamery, rodzajów montażu obrazu i dźwięku czyli „abecadło filmowe”, które każdy młody filmowiec powinien znać. Założeniem drugiej części warsztatów była praca zespołowa uczniów oraz ich opiekunów. Powstały grupy filmowe, które uczestniczyły w ćwiczeniach kamerowych – w tematycznych „stacyjkach”.
Losowane tematy ćwiczeń wymagały przy realizacji ustalenia wielkości planów filmowych, długości ujęć oraz odpowiedniego ustawienia kamery do nagrania wywiadu, dialogu trzech osób, nagrania sceny na plaży z perspektywy ptasiej. Uczniowie i nauczyciele mieli okazję tworzyć kreacje aktorskie przed kamerą, albo stanąć za kamerą jako reżyserzy i operatorzy.
Zajęcia filmowo-aktorskie zostały ocenione jako bardzo ciekawe i przydatne do dalszych filmowych działań uczniów i nauczycieli gorzowskich szkół.
O filmie dla nauczycieli
Tego samego dnia w Pracowni Filmoteki Szkolnej byli nauczyciele, wychowawcy i bibliotekarze z Sieci Pasjonatów edukacji filmowej – uczestniczyli w warsztatach filmoznawczych. Razem z Wędrującą Filmoznawczynią, Martą Matuszak, nauczyciele rozwijali umiejętność rozpoznawania środków filmowego wyrazu, wskazywania ich wzajemnej zależności i celowości w kontekście dzieła filmowego. Rozważali też, jak praca kamery kreuje rzeczywistość filmową. Na koniec nauczyciele mogli przekonać się, że Filmoteka Szkolna to źródło inspiracji intertekstualnych do wykorzystania na zajęciach w szkole.
W tym roku szkolnym to drugie spotkanie nauczycieli w gorzowskiej Pracowni Filmoteki Szkolnej. Pasjonaci edukacji filmowej z pewnością podzielą opinię, że warto oglądać filmy i o nich rozmawiać, także dzielić się wiedzą o sztuce filmowej z uczniami, aby w rezultacie zainspirować ich do twórczych poszukiwań i analiz.
Szkoły i instytucje uczestniczące w warsztatach: Biblioteka Pedagogiczna WOM w Gorzowie, Szkoła Podstawowa nr 13, Szkoła Podstawowa nr 17, Szkoła Podstawowa nr 12, Zespół Szkół nr 14, Zespół Szkół Odzieżowych. Wydarzenia zrealizowano w ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Komentarze: