Mamy bilet do Twista! 115 mln skasowane
Z MIASTA
info.pras./ao
2017-09-22 19:31
63913
Wyczekiwany od miesięcy kontrakt już obowiązuje... Tak naprawdę od stycznia wiadomo, że tramwaje dla Gorzowa zrobi PESA – do przetargu złożono tylko jedną ofertę, właśnie z Bydgoszczy. Dziś w MZK podpisano umowę. Nie w ciemno, bo ujawniono wygląd pojazdów.
Chodzi o 14 niskopodłogowych, trójczłonowych, jeżdżących w dwóch kierunkach, nowoczesnych tramwajów – model: Twist. Pierwszy będzie na miejscu za nieco ponad rok. Umowę dziś w Gorzowie, w obecności prezydenta Jacka Wójcickiego, podpisali: prezes MZK Roman Maksymiak i Robert Szot, dyrektor marketingu Lekkich Pojazdów Szynowych Pesa Bydgoszcz S.A.
Już wiadomo od dawna, ale przypominamy: każdy tramwaj z 48. miejscami siedzącymi i 122 stojącymi, do tego dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych. Maksymalna prędkość: 70 km/h. Cena za sztukę: 7,7 mln zł, łączna wartość dostawy to 93 567 920 zł, po doliczeniu VAT-u kwota 115 088 541 zł.
Inwestycja zrewolucjonizuje jakość podróżowania po mieście. – Przesiądziemy się z pojazdów muzealnych do nowoczesnych tramwajów produkowanych przez markę cenioną w całej Europie – podkreślił dziś w MZK prezydent Wójcicki.
– To dla nas niezwykle ważny dzień, a nawet tydzień w historii firmy. Wczoraj przekazaliśmy kolejny pojazd z rodziny Swing dla Bydgoszczy – dokładnie 500-tny tramwaj na rynku polskim, a dziś po raz pierwszy wiążemy się umową z MZK w Gorzowie – zaznaczył Robert Szot, dyrektor Marketingu Lekkich Pojazdów Szynowych Pesa Bydgoszcz S.A.
– Miasto postawiło na unowocześnianie taboru i to od razu dwukierunkowymi tramwajami spełniającymi – tak w zakresie bezpieczeństwa, designu, jak i przyjaznych dla pasażerów i obsługi systemów – najwyższe europejskie standardy. Wiem, że Gorzów inwestuje również w infrastrukturę, a więc to przełom w historii tutejszej komunikacji miejskiej – dodał dyrektor Szot.
PESA zaprojektowała Twist z myślą o Gorzowie. Design pojazdu łączy w sobie nowoczesność i klasyczne wzorce. Tramwaj będzie w 100 procentach niskopodłogowy, przyjazny dla osób starszych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wygodny wjazd, także wózkiem dziecięcym umożliwi rampa dla inwalidów.
Komfort we wnętrzu zapewni klimatyzacja, zarówno w kabinie motorniczego, jak i w przedziale pasażerskim. Tramwaj, dzięki jednoprzestrzennej budowie połączy przestronność wnętrze z wygodą podróżowania, dając poczucie bezpieczeństwa, nad czym dodatkowo czuwa system monitoringu. Wyposażony będzie w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz automat do sprzedaży biletów i system zliczania pasażerów.
Zastosowane falowniki trakcyjne umożliwiają rekuperację energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci, w znacznym stopniu przyczyniając się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych. Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów będzie dostępność sieci wi-fi oraz gniazda ładowarek USB. Tramwaj wyposażony zostanie również w nowoczesną diagnostykę on-line, pozwalającą monitorować jego stan zdalnie.
– Dzięki tej inwestycji zmniejszymy negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne; będą niższe emisje zanieczyszczeń powietrza, hałasu i drgań. Mniejsze będzie zużycie energii elektrycznej. Zmniejszy się zatłoczenie motoryzacyjne w mieście, poprawi bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego – przedstawia perspektywy dla zakupu prezes MZK Roman Maksymiak.
Teraz w Gorzowie jest 18 tramwajów z imponującą średnią wieku – 50 lat. 13 tramwajów zostało wyprodukowanych w 1966 roku, a pięć w 1970. Ich przebieg to prawie dwa miliony kilometrów. Po przeprowadzonej w ubiegłym roku ocenie technicznej pięć wagonów pójdzie do kasacji, pozostałe będą stanowić rezerwę dla nowych pojazdów z PESA.
Komentarze: