Nowe tramwaje muszą mieć dobre przystanki
Z MIASTA
2017-04-25 15:00
67122
O tym, że tramwaje niskopodłogowe mają sens tylko wtedy gdy podjeżdżają pod dobrze skonstruowane perony przystankowe pisaliśmy już kilkukrotnie. Teraz miasto bierze się za realizację zapowiadanych zmian – właśnie ogłosiło przetarg na dokumentację projektową.
Projektanci realizujący kontrakt będą musieli przygotować odrębne dokumentacje dla peronów tramwajowych przy Pomorskiej, dla przystanków tramwajowych wraz z przejazdami na Al. 11 listopada, ale też dla 300-metrowego odcinka pojedynczego toru tramwajowego na Pomorskiej od Ronda Ofiar Katynia do Zamenhofa.
Na przebudowę przystanków tramwajowych i fragmentu torowiska miasto będzie się ubiegać o dofinansowanie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Taką szansę daje wprowadzenie zadań do projektów „Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP w Gorzowie wraz z przebudową infrastruktury tramwajowej” oraz „Remont torowiska w ciągu ul. Pomorskiej na odcinku od Ronda Ofiar Katynia do ul. Zamenhofa”
Zgodnie z przygotowaną dokumentacją na odcinku linii 1 i 3 od centrum do Walczaka będą przebudowane perony przystankowe w trzech miejscach (w obu kierunkach): przy Pomorskiej w rejonie Miejskiego Ośrodka Sztuki (skraj peronu teraz nie daje możliwości przejazdu tramwajom niskopodłogowym), przy wjeździe w Okólną oraz przed rondem Santockim (zły stan techniczny peronów). Podobne zadanie czeka projektantów przy linii 1 i 2 – są do przebudowy pary przystanków w sąsiedztwie dawnego kina Muza, przy kiosku na osiedlu Słonecznym oraz w okolicy Żelaznej. Na wszystkich wskazanych w zamówieniu peronach mają też być zaprojektowane nowe wiaty przystankowe.
Biura projektowe ze złożeniem oferty muszą zdążyć do 8 maja.
Wykonawca w przyjętych rozwiązaniach projektowych musi uwzględnić potrzeby osób niepełnosprawnych, w szczególności zaprojektować infrastrukturę peronów tramwajowych z uwzględnieniem likwidacji barier architektonicznych poprzez np. likwidację progów, likwidację różnic poziomów ciągów komunikacyjnych, zastosowanie powierzchni antypoślizgowych, sygnalizacji dźwiękowej, usytuowanie oznaczeń kontrastowych i dotykowych.
W ramach tego samego kontraktu należy też wykonać pełnobranżową dokumentację projektową remontu fragmentu pojedynczego toru tramwajowego (około 300 m długości) na Pomorskiej. Wykonawca w zakresie przebudowy torowiska musi uwzględnić technologię ograniczającą hałas ruchu tramwajowego. Przebudowa nie dotyczy trakcji tramwajowej.
Komentarze: