Nie na raz Gorzów będzie „w sam raz”
Z MIASTA
oprac. red.
2016-11-25 00:20
45850
Miasto już ze strategią zarządzania marką, nie nową, lecz odnowioną. 22 listopada, w dawnej Łaźni Miejskiej, prezydent Jacek Wójcicki z ekspertami tłumaczył gorzowianom, co to znaczy być w sam raz.
Zgodnie ze strategią opracowaną w 2009 roku, miasto jako „Przystań” miało kojarzyć się z miejscem bezpiecznym, ale zarazem otwartym. Wizja marki wpisywała się w specyfikę Gorzowa, ale magistrat wyjaśnia, że ze względu na dynamikę zmian oraz plany dotyczące rozwoju była konieczna aktualizacja – nowa strategia komunikacji wizerunkowej pozwoli wzmocnić markę Gorzów i ustalić nowe ramy komunikacji, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz regionu.
Najpierw było zapytanie ofertowe potem miasto wybrało agencję reklamową 360 st. Eskadra – specjalizuje się w marketingu publicznym i terytorialnym. To jedyna w Polsce agencja, która tworzy strategie miast według koncepcji miasta-idei – to wizja miasta, które rozwija się harmonijnie zgodnie z filozofią zrównoważonego rozwoju zakładająca świadome dążenie do równowagi pomiędzy miękkimi i twardymi kapitałami miasta. Z kolei miasto „w równowadze” jest tym bardziej atrakcyjne również dla innych grup. Miasto chętnie zamieszkiwane, a niechętnie opuszczane, jest najlepszą gwarancją dla rozwoju gospodarki i społeczeństwa. Aktualizacja marki kosztowała 150 tys. zł, a koszt wdrażania strategii zależy od rozmachu, tempa tego wdrożenia i dostępnych w mieście środków.
W ramach aktualizacji przygotowano konsultacje społeczne, zarówno na żywo, jak i on-line. W dokumencie zawarto wszystkie zgłoszone poprawki i sugestie zmian. Jednym z założeń strategii było wprowadzenie modyfikacji do identyfikacji wizualnej miasta oraz zmiana sloganu, plus ogólne odświeżenie priorytetów marki.
Wnioski z badań i analiz oraz kompleksowa diagnoza marki pokazały, że Gorzów to miasto, które powinno skupić się na mieszkańcach, postawić na edukację i zrównoważony rozwój. Prace nad marką potwierdziły, że szeroko pojęta edukacja to najlepszy kierunek do rozwoju miasta. Pracując również nad wizerunkiem Gorzowa, ustalono, że najlepszym kierunkiem pozycjonowania jest normalność, z jakiej miasto słynie. Gorzów jest miastem „szytym na miarę”, które najlepiej opisują przymiotniki „normalny”, „akurat”, „w sam raz” i to wokół tego typu skojarzeń firma zbudowała wizerunek marki. Ponadto analiza wykazała, że należy rozwinąć dotychczasową strategię zarządzania marką Gorzów, nie negując jej trafnych założeń, ale uzupełniając je zgodnie z aktualnym stanem marki i z uwzględnieniem zmian, jakie zaszły w Gorzowie w ciągu ostatnich sześciu lat.
Stąd strategia bazuje na kilku powiązanych ze sobą pojęciach: EDUKACJA > SPECJALIŚCI > INWESTORZY > MIEJSCA PRACY > DECYZJA O POZOSTANIU W GORZOWIE > SPOŁECZNOŚĆ w sam raz > MIASTO w sam raz
Inwestycja w edukację może stać się punktem zwrotnym w rozwoju Gorzowa i jednocześnie największą przewagą konkurencyjną miasta. Gorzów to miasto, które ma wielki potencjał jako miejsce do normalnego, spokojnego, bezpiecznego życia i rozwoju w dobrobycie opartym na wiedzy i umiejętnościach mieszkańców.
Celem jest Gorzów jako miasto najlepsze w swojej klasie, kształcące wybitnych zawodowców. Pierwsze w Polsce miasto edutainmentu, w którym z wiedzą spotkasz się na każdym kroku. Przez inwestycję w edukację formalną, nieformalną i edukacyjną przestrzeń miejską, która powstanie przy udziale mieszkańców. Gorzów dąży do tego, żeby stać się stolicą zawodowstwa i najlepszym przykładem miasta inwestującego w naukę i rozwój swoich mieszkańców. Nauczyciele, przedszkola, szkoły to dla miasta PRIORYTET. Należy również skoncentrować się na odbudowie tożsamości miasta, zwiększeniu poczucia dumy i lokalnego patriotyzmu wśród mieszkańców.
W sam raz zastępuje przystań
Dotychczasowa przystań zmienia się w miasto w sam raz – miasto dla mieszkańców, mierzące rozsądnie swoje zamiary według swoich sił. Miasto, które świadomie się rozwija i świadomie rezygnuje z wyścigu o becie NAJ. Jednocześnie NAJLEPSZE wśród po prostu normalnych. Gorzów jest miastem „szytym na miarę”, które najlepiej opisują przymiotniki „normalny”, „akurat”, „w sam raz” i to wokół tego typu skojarzeń firma zbudowała wizerunek marki.
„W sam raz” oznacza miasto zielone, zadbane, czyste i bezpieczne. W sam raz dla rodzin z dziećmi, seniorów, dobrze na miejscu wykształconych specjalistów, na których czekają atrakcyjne miejsca pracy. Zapewnia wszechobecną kulturę oraz powszechną edukację dostępną dosłownie na każdym kroku i na każdym etapie życia. W tej dziedzinie Gorzów ma się stać miastem modelowym.
Aktualizacji wymaga również system identyfikacji wizualnej marki. Jak pokazały badania, znak miasta, mimo że jest dobrze rozpoznawalny przez mieszkańców, budzi wiele kontrowersji, zwłaszcza na poziomie zastosowanej kolorystyki. Nowy logotyp oparty jest na tym samym liternictwie, na którym bazował Gorzów Przystań. Wprowadzono do niego jedynie wielką literę „G”, na której brak zwracali uwagę mieszkańcy. Z liternictwa usunięto motyw mozaiki. Elementem dopełniającym jest dymek w kolorze czerwonym – zaczerpniętym z barw askańskiego orła dominującego w herbie miasta.
Zaktualizowana marka trafi teraz formie uchwały do rady miasta oraz poczeka na powołanie zespołu ds. marki, a potem już proces wdrażania czyli pierwsze kampanie i projekty realizowane pod nową marką Gorzów. W sam raz.
We wtorek, 22 listopada magistrat ujawnił założenia aktualizacji marki Gorzów. W dawnej Łaźni Miejskiej, w wydarzeniu wzięły udział władze miasta, radni, urzędnicy, mieszkańcy i przedstawiciele kultury i sportu, uczelni wyższych i organizacji pozarządowych. Nową strategię Gorzów w sam raz zaprezentował Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny z firmy Eskadra. Po prezentacji był panel dyskusyjny z udziałem dr inż. Krzysztofa Nowakowskiego, Pawła Salamona, Bogusława Dziekańskiego, Patryka Łowigusa, Roberta Piotrowskiego. Na finał zrealizowano telewizyjny program Fabryczna 19 – redaktor Roman Błaszczak zadawał pytania Mateuszowi Zmyślonemu. Następnie był czas dla publiczności, wątpliwości rozwiewał Mateusz Zmyślony.
Komentarze: