Kiedy wszystkie zgody dla Kostrzyńskiej?
Z MIASTA
ao
2016-11-14 14:23
56551
Projekt już gotowy. Jeszcze tylko niezbędne zgody administracyjne z ministerstwa transportu i miasto zajmie się przygotowaniem przetargu. Czy prace ruszą zgodnie z terminem, czyli na początku przyszłego roku?
Co z projektem dla Kostrzyńskiej? – zapytaliśmy o to Dariusza Górnego. Architekt miasta zna sytuację, choć bezpośrednio nie zajmuje się sprawą tego projektu. Wyjaśnia w krótkiej rozmowie z portalem, że do sfinalizowania prac konieczne jest uzyskanie wszelkiego rodzaju decyzji administracyjnych. – Ponieważ Kostrzyńska to droga istniejąca, niezwykle istotna dla miejskiego układu komunikacyjnego, bezpośrednio granicząca z posesjami, stąd wymaga dodatkowych uzgodnień, w tym zgód na odstępstwa od warunków technicznych – tłumaczy architekt.
Część najbardziej newralgicznych zagadnień dotyczących tej dokumentacji jest w ministerstwie transportu i czeka na odpowiedź. Z kolei wydanie decyzji administracyjnej zabiera czas, a to generuje poślizg. Jednak nasz rozmówca zapewnia, że sam projekt jest gotowy. – Proces uzyskiwania tego rodzaju odstępstw odbywa się już w ramach procedury pozwolenia na budowę, a bez niego nie da się ruszyć dalej – podkreśla.
Dokumentacja obejmuje całą trasę – od skrzyżowania z placem Słonecznym do węzła na drodze S-3. Projektanci, poza główną robotą, muszą uzyskać też zgodę na realizację inwestycji drogowej, będą też sprawować nadzór autorski w czasie przebudowy. Inwestycja jest podzielona na dwa odcinki: pierwszy – od placu Słonecznego do skrzyżowania z ulica Dobrą (1900 m, to pełna przebudowa układu drogowo-torowego) oraz drugi – od Dobrej do węzła z S-3 (1100 m, dla tego odcinka Drosystem projektuje remont już istniejącej drogi). Na pierwszym fragmencie szykowana jest przebudowa jezdni i dostosowanie Kostrzyńskiej do zaplanowanej kategorii ruchu. Ponadto projekt przewiduje przebudowę torowiska dwutorowego na odcinek jednotorowy, także z realizacją nowej sieci trakcyjnej.
Zgodnie z umową kompletny projekt z dokumentacją techniczną miał być gotowy do końca czerwca. Wtedy miasto miało ruszyć z procedurą przetargową na wyłonienie wykonawcy. Termin został jednak przesunięty na koniec października. Ostatnie wiadomości: nadal trwa procedura w ministerstwie transportu. Tymczasem roboty mają ruszyć na początku 2017 roku. Czy tak będzie? Nie ma pewności, bo miasto nie wyłoniło jeszcze wykonawcy, nawet nie rozpisało przetargu. Inwestycja ma być zrealizowana do końca 2018 roku.
Ponadto w ramach programu „Interreg V-A Brandenburgia-Polska 2014-2020” – Gorzów jako lider projektu zamierza przebudować fragment ulicy Kostrzyńskiej na odcinku od skrzyżowania z węzłem S3 do granicy miasta. Chodzi o modernizację około 300 metrów nawierzchni.
Przypomnijmy, projekt przebudowy jest ujęty w strategii ZIT, zaakceptowanej przez zarząd województwa i ministerstwo rozwoju. Remont ma być wykonany za pieniądze miasta oraz z RPO lubuskie 2020. W tym samym czasie, co nawierzchnia, ale z dofinansowaniem POIiŚ 2014-2020, będzie zbudowane nowe torowisko z trakcją. Koszt przebudowy Kostrzyńskiej od placu Słonecznego do węzła S3: 44 mln zł. Wartość dofinansowania z ZIT: 6,5 mln euro. Wniosek miał być złożony do listopada.
Co stoi na drodze budowy drogi? Kilka miesięcy temu do ministra transportu trafił wniosek o zgodę na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych przez nienormatywną szerokość pasa drogowego. Od 1 sierpnia dokumentacja przebudowy czeka na wydanie decyzji ZRID – to warunek rozpoczęcia robót. Inwestycja czeka też na pozwolenie wodno-prawne na wprowadzenie wód deszczowych do Warty.
Komentarze: