Trzy i pół miliona za czas „Zawodowców”
Z MIASTA
oprac. ao
2016-09-21 08:20
54701
Odzieżówka przy Śląskiej, jedna z dwunastu szkół gdzie będą "Zawodowcy"
Liczby wskazują, że czegoś takiego w Gorzowie dotąd nie było... Tysiące uczniów z dwunastu szkół, 90 nauczycieli, dziesiątki firm i partnerów odpowiedzialnych za opracowanie całości. „Zawodowcy” pochłoną prawie 3,5 mln zł. Właśnie rusza nabór.
To niezwykle dobrze zapowiadający się projekt. Właśnie dlatego zarezerwowaliśmy dla niego sporo miejsca, zachęcamy też do zapoznania się ze szczegółami... I formalnie, i w praktyce jest już realizowany – finał zaplanowano za półtora roku, w lutym 2018 r. Wartość: 3 413 330 zł. Liczba uczestników: 3290 (3200 uczniów i 90 nauczycieli). W przyszłym tygodniu rusza nabór.
Miasto Gorzów realizuje innowacyjny w skali kraju, być może unikalny w Europie, projekt gdzie uczniowie razem z nauczycielami szkół zawodowych oraz pracodawcami będą współpracować w ramach wielu specjalnie zaprojektowanych działań takich jak warsztaty, wizyty studyjne, gry edukacyjne, testy talentów itd. Projekt jest odpowiedzią na nieelastyczny systemem edukacji zawodowej.
Uczniowie otrzymają niespotykany dotąd w takich projektach zakres wsparcia – będą atrakcyjne formy edukacyjne, np. gry ułatwiające zrozumienie funkcjonowania rynku pracy. Każdy uczeń otrzyma wybór i wybierze, zgodnie z rozpoznanym indywidualnym potencjałem, najwłaściwszą dla siebie formułę przygotowania do jednej z trzech dróg zaistnienia na rynku pracy – jako pracownika na stanowisku robotniczym, pracownika na stanowisku specjalistycznym (po ukończeniu studiów), czy też otwarcie działalności gospodarczej.
Wsparcie otrzymają także nauczyciele. Będą mogli podnieść swoje kwalifikacje zawodowe oraz uaktualnić wiedzę, zarówno merytoryczną o najnowsze osiągnięcia techniki, jak i metodyczną w zakresie organizacji skutecznego procesu edukacyjnego kształcącego umiejętności zawodowe. Przed nauczycielami stoi wyzwanie, aby dostosować się do zmieniających się od kilkunastu lat wymagań i cech uczniów nowych pokoleń: Y i Z. Dzisiaj uczniowie nie potrafią skupić swojej uwagi przez dłuższy czas i konieczne jest stosowanie form edukacyjnych dostosowanych do ich konstrukcji psychicznej, w tym z wykorzystaniem multimediów, czy też w formie tutoringu i coachingu.
Ponadto, aby stworzyć warunki edukacji zawodowej odzwierciedlające naturalne warunki pracy, szkoły zostaną doposażone w sprzęt i środki dydaktyczne zgodnie ze standardem lokalnego rynku pracy z uwzględnieniem w szczególności branż inteligentnych specjalizacji lubuskiego.
Celem głównym projektu „Zawodowcy w Gorzowie” jest podniesienie atrakcyjności i efektywności kształcenia zawodowego w 12 szkołach kształcących zawodowo i 1 Centrum Kształcenia Zawodowego, działających na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa poprzez:
* rozwój współpracy szkół i placówek z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym;
* stworzenie w nich warunków odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów;
* podniesienie kwalifikacji lub/i kompetencji nauczycieli kształcących zawodowo i instruktorów praktycznej nauki zawodu, w tym nabycie kwalifikacji przez 5 nauczycieli w zakresie nauczanych przedmiotów i 10 w zakresie doradztwa zawodowego;
* udzielenie indywidualnego wsparcia uczniom w rozpoznawaniu ich własnego potencjału, zaplanowaniu ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej w kontekście zdiagnozowanych własnych możliwości i potrzeb rynku pracy oraz jej realizowaniu,
* utworzenie sieci doradztwa zawodowego składającej się z Powiatowego Punktu Konsultacyjnego oraz 12 Szkolnych Punktów Informacji i Kariery;
* przygotowanie do uruchomienia Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
Projekt realizowany do lutego 2018 r. stwarza grupie docelowej możliwość doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych na kursach, warsztatach i szkoleniach oraz stażach i praktykach realizowanych u pracodawców, dzięki czemu będzie mogła doskonalić swoje umiejętności i kompetencje zawodowe w naturalnych warunkach pracy, co wpłynie na zwiększenie zdolności do zatrudnienia uczniów i podniesienia jakości pracy szkół.
Planowane działania realizowane są z udziałem uczniów, nauczycieli i przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego, w tym organizacji pracodawców i uczelni wyższych i należą do nich:
* cykl warsztatów panelowych „Różne cele - jedna droga” poświęcone łączeniu edukacji z pracodawcami 6 branż inteligentnych specjalności woj. lubuskiego, z udziałem nie tylko uczniów i nauczycieli, ale również pracodawców, ekspertów, uczelni, władz i prasy. Podczas spotkań kształtowana będzie umiejętność analizy rynku pracy oraz możliwości zatrudniania na stanowiskach robotniczych i technicznych, specjalistycznych oraz prowadzenia własnej działalności gospodarczej (60 nauczycieli i 540 uczniów);
* cykl warsztatów w 18 grupach z udziałem pracodawców: Rynek pracy – umiejętności i talenty na sprzedaż, Rynek pracy i myślenie analityczne, Rynek pracy i kompetencje nowoczesnego nauczyciela, których celem jest ukształtowanie kompetencji zawodowych w zakresie funkcjonowania rynku pracy, podstaw ekonomii, analizowania sytuacji na rynku pracy i wyciągania wniosków dotyczących planowania ścieżek kariery i rekrutacji pracowników, uświadomienie korzyści wynikających ze współpracy i działania w ramach sieci, ustalanie kierunków rozwoju kształcenia zawodowego (180 uczniów i 72 nauczycieli);
* wizyty w 10 zakładach pracy branż działających w obszarze inteligentnych specjalizacji regionu (Zielona Gosp. EKOINNOWACJE, Zdrowie i jakość życia EKO-ROZWÓJ, Innowacyjny przemysł tradycyjny - ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ, Współpraca i kooperacja biznesowa - KAPITAŁ SPOŁECZNY) (30 nauczycieli i 120 uczniów).
Dla beneficjentów przygotowany zostanie E-SYSTEM EDUKACYJNY DEDYKOWANY DORADZTWU I KSZTAŁCENIU ZAWODOWEMU integrujący działania projektu i stanowiący platformę wymiany wiedzy na temat rynku pracy, zawierający indywidualne konta dedykowane uczestnikom wraz z zasobami merytorycznymi do samokształcenia oraz kursami on-line dla uczniów i nauczycieli. Pierwszy moduł ma być gotowy 1 listopada.
E-System zawiera niezbędne do realizacji celów projektu:
stronę www z merytorycznymi modułami:
* Wirtualne CV pozwala na tworzenie i przygotowanie do druku dokumentu CV oraz jego modyfikowanie w trakcie trwania projektu, np. dodając do niego inf. o przebytych szkoleniach i aplikować na oferty pracy zawarte w Module Wirtualne Targi Pracy
* Wirtualne Targi Pracy łączy beneficjentów z otoczeniem społeczno-gospodarczym, umożliwiający zamieszczanie ogłoszeń o pracy, praktykach, ich wyszukiwanie oraz aplikowanie na stanowiska. Ogłoszeniodawcy będą mogli tworzyć konta swoich firm, a uczestnicy projektu będą w stanie aplikować w ułatwiony sposób poprzez indywidualne konta;
* Drabina Osiągnięć pozwala na raportowanie wyników i osiągnięć, możliwość porównania się z innymi użytkownikami; rozwiązanie pozwoli użytkownikom i ich opiekunom na śledzenie wyników aktywności przeliczanych wg. skali na punkty
* Moduł Odznaki i Punkty umożliwia walidację postępów i osiągnięć użytkownika; funkcjonalność modułu ściśle powiązana jest z Drabiną Osiągnięć, gdzie zaliczanie kursów jest od razu nagradzane odblokowaniem kolejnych odznak. Część z nich będzie dostępna wraz ze startem nauki, a część pojawi się stopniowo, aby stymulować uczniów do pracy.
platformę e-learningową LMS pozwalającą na zamieszczanie dedykowanych kursów, propagowanie materiałów dydaktycznych, filmów, prezentacji, gier edukacyjnych oraz prowadzenie ewaluacji. Na platformie pojawią się specjalnie przygotowane kursy dla wszystkich beneficjentów, tj.:
* Technologie Informacyjne w kształceniu zawodowym - kurs przygotowujący uczniów do wykorzystania IT w pracy zawodowej.
* Samozatrudnienie (własna działalność gospodarcza) – kurs przygotowujący uczniów kompleksowo do podjęcia działań przedsiębiorczych.
* Autoprezentacja i rozmowa kwalifikacyjna – kurs pozwalający uczniom m.in. na przygotowanie się do profesjonalnej rozmowy kwalifikacyjnej, która zapewni otrzymanie zatrudnienia u wybranego pracodawcy.
* Zasady skutecznej komunikacji – kurs uczący wartości komunikacji jako kluczowej umiejętności w każdym z obszarów życia zawodowego oraz jakie jest znaczenie pozytywnej komunikacji dla budowania satysfakcjonujących relacji w życiu zawodowym.
* Zarządzanie sobą (zarządzanie czasem, stresem i emocjami) - kurs pozwalający uczniom nabycie umiejętności prawidłowego określania celów i skutecznego planowania, zwiększenia efektywności i wydajności pracy.
* Coaching kariery zawodowej – kurs pozwalający uczniom na sprecyzowanie czynników decydujących o dobrym dopasowaniu zawodu do osoby, preferencji zawodowych, kompetencji uznawanych za kluczowe na rynku pracy oraz poznanie metody wspierania własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej.
* Kompetencje dydaktyczne nauczyciela zawodu - kurs obejmujący nowoczesne metody nauczania w kształceniu zawodowym, projektowanie oraz ewaluacje procesu nauczania-uczenia się, który pozwoli nauczycielom poznać praktyczne metody pracy z uczniami, które zwiększą ich aktywność w procesie edukacyjnym.
* Wprowadzenie do coachingu w edukacji zawodowej - kurs przygotowujący nauczyciela do planowania, organizowania i ewaluowania działań wspierających uczniów w ich rozwoju osobistym i zawodowym. Będzie stanowił również przygotowanie merytoryczne do szkolenia w formie stacjonarnej Coaching w edukacji zawodowej prowadzony w ramach podnoszenia kompetencji.
Przygotowana zostanie Aplikacja mobilna na telefony umożliwiająca korzystanie z modułu Wirtualne Targi Pracy.
E-SYSTEM EDUKACYJNY DEDYKOWANY DORADZTWU I KSZTAŁCENIU ZAWODOWEMU służyć będzie również do wspierania działań sieci doradztwa zawodowego realizowanego w Powiatowym Punkcie Konsultacyjnym oraz 12 Szkolnych Punktach Informacji i Kariery. Będzie to centralne miejsce planowania kariery, staży, praktyk i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz platformą wymiany informacji i przestrzenią edukacyjną dla doradców i uczniów. Każdy uczeń uczestniczący w projekcie, w efekcie działań diagnozująco-doradczych, zaprojektuje własną ścieżkę kariery edukacyjno-zawodowej i będzie miał możliwość realizowania wybranych elementów poprzez uczestnictwo w kursach, warsztatach i szkoleniach oraz samodoskonalenie z wykorzystaniem zasobów edukacyjnych platformy e-learningowej LMS, w tym 4 gier edukacyjnych typu webowego.
Formy nabywania i doskonalenia umiejętności zawodowych zaplanowane zostały trójtorowo i będą wspierać przygotowanie potencjalnych uczestników rynku pracy do zajmowania stanowisk robotniczych i technicznych, kontynuacji nauki na studiach, a następnie zajmowania stanowisk wysoko wyspecjalizowanych oraz podejmowania własnej działalności gospodarczej.
W ramach podnoszenia i doskonalenia kompetencji zawodowych dla uczniów, przygotowujących do zajmowania stanowisk robotniczych i technicznych, zorganizowanych zostanie 25 warsztatów i szkoleń, w tym:
* 5 warsztatów z zakresu ICT (Projektowanie aplikacji mobilnych, Projektowanie stron internetowych, Fotografia w modzie i reklamie, Realizacja reklamowej formy filmowej, Obsługa programów do animacji i montażu);
* 8 warsztatów kulinarnych i hotelarskich (Niekonwencjonalne techniki kulinarne, Kuchnia lubuska na bazie produktów regionalnych, Frutti di mare – potrawy z wykorzystaniem owoców morza, Kuchnia myśliwska, czyli potrawy z dziczyzny, Kuchnie różnych narodów na lubuskim stole, Światowe standardy w cukiernictwie; Od ziarenka do bochenka, Hotelarstwo);
* 1 warsztat fryzjerski (Kreatywne techniki koloryzacji oraz strzyżenia damskiego i męskiego);
* 1 warsztat logistyczny (Znakowanie i identyfikacja towarów w łańcuchu dostaw);
* 2 warsztaty informatyczne (System operacyjny server 2012: instalowanie i konfigurowanie, CCNA routing and switching. Moduł m1- wprowadzenie do sieci komputerowych i moduł m2 - podstawy rutingu i przełączania);
* 2 warsztaty mechatroniczne (Warsztaty motoryzacyjne z wykorzystaniem profesjonalnych zestawów panelowych mechatroniki samochodowej; Sterowniki PLC);
* 1 kurs instalatorski z zakresu odnawialnych źródeł energii (Instalator oze - specjalność pompy ciepła i systemy fotowoltaiczne);
* 5 szkoleń informatycznych (MTCNA - podstawy konfiguracji oraz obsługi platformy, mikrotik routeros, MTCTCE - kształtowanie ruchu w sieci; MTCRE - trasowanie – (routing), MTCWE - sieci bezprzewodowe – (wireless); Programowanie systemów telekomunikacyjnych, Podstawy systemów telewizji przemysłowej CCTV/podstawy monitoringu IP w oparciu o urządzenia BCS LINE w połączeniu z wizytą studyjną).
Ponadto beneficjanci będą mogli uczestniczyć w 14 różnych kursach (Uprawnienia elektryczne do 1kv; Spawanie np. metodą 135, 136,141; Obsługa podestów ruchomych; Obsługa suwnic; Obsługa żurawi przenośnych, (HDS); Obsługa wózków jezdniowych z obsługą butli LPG; Florystyczny, Drwal – Pilarz, Inseminacji Bydła, Szkolenie podstawowe w zakresie stosowania środków ochrony roślin, Baristy, Barmański, Animator Czasu Wolnego, Wychowawcy Kolonijnego) przygotowujących do zatrudnienia zgodnie z klasyfikacją zawodów i specjalności rynku pracy lub nadających specyficzne uprawnienia wynikające z obowiązujących aktów prawnych i zwiększające szanse na zatrudnienie na lokalnym i europejskim rynku pracy.
W ramach realizacji ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej przygotowującej do zajmowania na rynku pracy stanowisk wysoko wyspecjalizowanych przygotowano 8 tematycznych kół naukowych dla 64 uczniów („Energia z Energii, źródła odnawialne”, „Modelowanie problemów i optymalizacja rozwiązań", „Programowanie nowoczesnych aplikacji", "Nowoczesne technologie sieciowe", "Urządzenia elektroniczne w praktyce", "Maszyny, urządzenia i instalacje elektryczne", "Instalacje i urządzenia energetyczne w praktyce", "Nowoczesne urządzenia i systemy mechatroniczne").
Oferta kół naukowych odpowiada na potrzeby uczących się w zawodach technik energetyk, technik urządzeń i systemów energii odnawialnych, technik mechanik, technik budownictwa, technik teleinformatyk, technik informatyk, technik mechatronik. Udział w zajęciach realizowanych przez pracowników naukowych w Laboratorium Środowiskowym Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej (Laboratorium Termodynamiki i Mechaniki płynów, Laboratorium Elektroniki i Elektrotechniki, Laboratorium Diagnostyki Maszyn i Urządzeń, Laboratorium Automatyki i Robotyki, Laboratorium Mechatroniki) pozwoli na zdobywanie i doskonalenie wiedzy zawodowej z zakresu informatyki, elektryki, mechatroniki i energetyki istotnej z punktu widzenia nie tylko rozwoju nauki, ale i wdrażania jej osiągnięć na rynku pracy, a jednocześnie przygotuje uczestników do udziału w olimpiadach (Olimpiada innowacji technicznych i wynalazczości dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych organizowanej przez Polski Związek Stowarzyszeń Wynalazców i Racjonalizatorów, w Olimpiadzie Informatycznej oraz tworzenia aplikacji internetowych, Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej).
Natomiast dla uczniów planujących w przyszłości uruchomienie własnej działalności gospodarczej przygotowano cykl warsztatów typu START-UP, tj. START UP FASHION oraz COMPUTER GRAPIHC. Uczniowie dzięki szkoleniom oraz dostępowi do platformy edukacyjnej zawierającej narzędzia i materiały kształtujące umiejętności interpersonalne niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej i kreowania pozytywnego wizerunku na rynku pracy, nabędą umiejętności zakładania własnej działalności, w tym w modelu START – UP.
W ramach zajęć stworzą próbny model biznesowy, w tym zaplanują produkcję, zaprojektują i wyprodukują wyroby oraz zweryfikują ich atrakcyjność na podstawie opinii uczestników projektu. Zdobyte umiejętności korzystania z narzędzi specjalistycznego oprogramowania przydatnego do wizualizowania zaprojektowanych materiałów graficznych zostaną wykorzystane do wykonania projektu materiałów informacyjnych na temat kształcenia zawodowego w Gorzowie Wlkp. oraz zaprojektowania i wykonania modelu odzieży roboczej i haftu maszynowego.
Działaniem wspólnym dla tych trzech grup beneficjentów projektu będzie uczestnictwo w praktykach i stażach zawodowych realizowanych w rzeczywistych warunkach pracy u pracodawców, w których uczestniczyć będzie 228 uczniów.
W ramach działań projektowych wsparcie w postaci studiów podyplomowych, kursów e-learningowych, warsztatów i szkoleń oraz staży zawodowych, przełoży się na efektywniejsze i bardziej atrakcyjne dla uczniów zajęcia kształtujące kompetencje zawodowe.
Dla nauczycieli zaprojektowane zostały:
* studia podyplomowe z zakresu doradztwa zawodowego realizowane w oparciu o autorski i innowacyjny program (10 nauczycieli realizujących zadania doradców zawodowych, a nie posiadających kwalifikacji w tym zakresie);
* studia podyplomowe zawodowe z zakresu Turystyki, Hotelarstwa i Gastronomii, Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Odnawialnych Źródeł Energii oraz Logistyka i Spedycja dla nauczycieli, uprawniających do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie objętym studiami (5 nauczycieli);
* 6 warsztatów i szkoleń podnoszących oraz doskonalących kompetencje zawodowe merytoryczne i metodyczne (Metodyka pracy z wykorzystaniem profesjonalnych zestawów panelowych mechatroniki samochodowej, MTCNA - podstawy konfiguracji oraz obsługi platformy, mikrotik routeros, Obsługa specjalistycznego oprogramowania graficznego wykorzystywanego przez pracodawców na lokalnym rynku pracy, Jak wykorzystać wyniki badań losów absolwentów do podnoszenia kompetencji nauczycieli zawodu w kreowaniu sukcesu ucznia na rynku pracy?, Coaching w edukacji zawodowej, Tutoring i mentoring w edukacji zawodowej);
* staże zawodowe (3 nauczycieli).
Aby stworzyć warunki edukacji zawodowej odzwierciedlające naturalne warunki pracy i efektywnie kształcić oraz doskonalić umiejętności zawodowe, w ramach projektu, szkoły zostaną doposażone w sprzęt i odpowiednie środki dydaktyczne, zgodnie ze standardem lokalnego rynku pracy z uwzględnieniem w szczególności branż inteligentnych specjalizacji lubuskiego.
Lista szkół objętych programem „ZAWODOWCY W GORZOWIE”: Liceum Plastyczne, Zespół Szkół nr 12, Zespół Szkół Budowlanych i Samochodowych, Zespół Szkół Ekonomicznych, Zespół Szkół Elektrycznych, Zespół Szkół Gastronomicznych, Zespół Szkół Mechanicznych, Zespół Szkół Odzieżowych, Zespół Szkół Ogrodniczych, Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, Zespół Szkół nr 14.
…......................
Miasto Gorzów podejmuje opisywane wyżej innowacyjne kompleksowe działania skierowane na doskonalenie jakości kształcenia zawodowego w MOF GW – przy współpracy z uczelniami i organizacjami: Collegium Da Vinci w Poznaniu, Akademią Finansów i Biznesu Vistula w W-wie, konsorcjum: Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa, Lubuska Organizacja Pracodawców, Profi Biznes Sylwia Majewska (szczecińska firma wyłoniona w otwartym naborze partnera projektu, każdy mógł uczestniczyć w procedurze konkursowej), niepubliczną Szkołą Zawodową nr 1 Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego, Akademią Gorzowską im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie, Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Gorzowie.
PROJEKT „ZAWODOWCY W GORZOWIE”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa, zgodnie z Osią Priorytetową 8. Nowoczesna Edukacja, Poddziałaniem 8.4.2. Doskonalenie jakości kształcenia zawodowego realizowane przez ZIT Gorzów, Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020.
Komentarze: