przejdź do treści strony kontakt
strona główna 501 936 975 menu wyszukiwarka

Prezydent Wójcicki wyjaśnia. Rzecz o biurowcu

Z MIASTA

info.um/ao
2016-08-22 18:20
55601

Biuro prasowe magistratu przesłało do mediów obszerną odpowiedź prezydenta Jacka Wójcickiego – wyjawia, na jakim etapie są negocjacje z bankiem, o co chodzi z centrum usług wspólnych i co miasto zamierza w sprawie innych zrujnowanych nieruchomości.    

Wyjaśnienia dotyczą nieruchomości przy Wełnianym Rynku 18 czyli biurowca po Przemysłówce. Miasto zamierza go kupić od banku. Oto treść komunikatu:  
 
Obecnie prowadzona jest wielopłaszczyznowa analiza możliwości, warunków i zasadności ewentualnego zakupu przez Miasto budynku po dawnej „Przemysłówce". Jest wiele aspektów przemawiających za racjonalnością podjęcia tego rodzaju analizy. To lokalizacja - budynek może się stać ważnym elementem skupiającym aktywność mieszkańców oraz pobudzić czynniki centrotwórcze. Szukamy rozwiązania, które spowoduje, że obiekt generowałby aktywność od rana do wieczora. W tym zakresie godnym uwagi rozwiązaniem jest wykorzystanie istniejącej przestrzeni, która daje duże możliwości adaptacji,  np. na rzecz instytucji kultury (MCK, MOS) oraz wydziałów Urzędu Miasta tj. Wydział Edukacji czy Wydział Kultury i Sportu. Środki na wspomniane instytucje kultury zostały ujęte w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym z dofinansowaniem źródeł zewnętrznych. Dzięki temu budynek znacznie przyczyniłby się do poprawy funkcjonalności centrum miasta oraz jego otoczenia. Tym sposobem część niższa budynku byłaby wykorzystywana na funkcje kultury aktywne przez cały dzień z nasileniem w godzinach popołudniowych. Rozważana jest również możliwość adaptacji tzw. części wysokiej na funkcje biurowe. Dzięki temu w centrum miasta zyskamy budynek, który będzie służył mieszkańcom, a nie stanie się nieużytecznym pustostanem w prywatnych rękach.
 
Trzeba zwrócić uwagę na fakt, iż budynek posiada potencjał rozbudowy w kierunku wewnętrznego parkingu bankowego (działka jest przedmiotem oferty). Z punktu widzenia śródmiejskiej zabudowy zapełnienie luki w miejscu parkingu byłoby ważnym krokiem uzupełniającym brakującą tkankę urbanistyczną. Domknięcie kwartału wiązałoby się z likwidacją poczucia niespójności i chaosu przestrzeni publicznej. Ewentualna rozbudowa, pozwoliłaby na całkowite zaspokojenie potrzeb instytucji kultury z dodatkową możliwością wyjścia ze swoją ofertą poza własne mury do mieszkańców miasta w oparciu o potencjał skwerów przed dawnym EMPIK-iem i w okolicy fontanny od strony ulicy Jagiełły.
 
Często podnoszone są także kwestie związane ze stanem technicznym budynku. Trzeba wiedzieć, iż powstał on w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Inwestycja została zrealizowana przez duży kombinat budowlany na potrzeby własne. Przez bank był użytkowany jeszcze w lipcu br. Miasto zleciło rzeczoznawcy budowlanemu ocenę stanu technicznego z analizą stanu konstrukcji budynku, pod kątem jego przydatności dla przewidywanych potrzeb. Opracowanie to zostanie wykonane do końca sierpnia. Dopiero pozytywny wynik tej oceny da podstawę do podjęcia ostatecznych decyzji o ewentualnym zakupie. Warto dodać, iż budynek jest przystosowany do warunków ochrony przeciwpożarowej. Ponadto posiada nowoczesny system klap dymowych oddymiających klatkę schodową, a każda kondygnacja jest wyposażona w drzwi przeciwpożarowe.
 
Obecnie Miasto prowadzi negocjacje z właścicielem nieruchomości przy ul. Wełniany Rynek. Sam zakup jest bardzo korzystny. Około 6 mln złotych za 4600 m² powierzchni biurowej w centrum miasta (nieco ponad 1300 zł za mkw).
 
Informacja dotycząca zamiaru utworzenia centrum usług wspólnych
W kontekście doniesień medialnych dotyczących zamiaru utworzenia centrum usług wspólnych, informuję, że Miasto Gorzów rozważa taką możliwość w odniesieniu do placówek oświatowych oraz żłobków. Przepis art. 10a ustawy o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2016.446), który wszedł w życie 1 stycznia 2016 r., pozwala gminom zapewnić wspólną obsługę, w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną m.in. jednostkom organizacyjnym gminy zaliczanym do sektora finansów publicznych. Korzyści wynikające z prowadzenia wspólnej obsługi, to przede wszystkim poprawa efektywności w obszarze obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej, poprawa jakości usług i ich standaryzacja oraz rozwój kadry poprzez specjalizację stanowiskową. Wspólna obsługa ułatwi również centralizację podatku VAT i możliwości jego odliczeń. To także oszczędności uzyskane ze wspólnych zakupów towarów i usług oraz naturalnego spadku zatrudnienia, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu informatyzacji. Koncepcja realizacji wspólnej obsługi opiera się na sprawdzonych w praktyce gospodarczej rozwiązaniach, od lat stosowanych z powodzeniem w sektorze prywatnym, na zasadach zbliżonych do biura rachunkowego.
      
Miasto rozpoczęło prace nad przygotowaniem analizy zasadności utworzenia powyższej jednostki. W związku z trwającym okresem wakacyjnym zbieranie danych z placówek oświatowych i żłobków, niezbędnych do opracowania w/w analizy rozpocznie się z początkiem września. W tym okresie o wstępnych założeniach wspólnej obsługi w/w jednostek zostaną poinformowani właściwi Dyrektorzy oraz związki zawodowe. Propozycja pracy zostanie przedstawiona wszystkim pracownikom, których zakres czynności obejmie zadania przekazane do realizacji przez centrum usług wspólnych. Zostaną również zorganizowane spotkania z kierownikami jednostek oraz pracownikami obsługi administracyjno-księgowej w celu wyjaśnienia powstałych wątpliwości i pytań w zakresie utworzenia i funkcjonowania centrum usług wspólnych. Spotkania te będą okazją do zgłaszania uwag i propozycji do przedłożonych rozwiązań organizacyjnych przez zainteresowane strony. 
 
Wynik przeprowadzonej analizy wraz z założeniami organizacyjno-finansowymi zorganizowania wspólnej obsługi w/w jednostek zostanie przedłożony Radnym Rady Miasta Gorzowa w celu wypracowania ostatecznego stanowiska do końca 2016 r. Wstępnie prognozowany termin rozpoczęcia wspólnej obsługi w/w jednostek to najwcześniej druga połowa 2017 r.
 
Informacja dotycząca planów na zagospodarowanie/sprzedaż miejskich nieruchomości
Dwa obiekty przy ul. Obotryckiej po komendzie policji – przebudowa na potrzeby Urzędu Miasta Gorzowa.
Budynek przy ul. Kos. Gdyńskich po szkole Gastronomicznej – nowa lokalizacja dla Gorzowskiego Centrum Pomocy Rodzinie.
Budynek przy ul. Łokietka – wydziały Urzędu Miasta: Straż Miejska, Wydział Audytu Wewnętrznego, Kontroli i Analiz, Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów i Spraw Mieszkańców, Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Kancelaria Informacji Niejawnych, Centrum Monitoringu Wizyjnego Miasta Gorzowa oraz siedziba Euroregionu „Pro Europa Viadriana”.
Pałacyk po dawnym GDK przy ul. Wał Okrężny – budynek zabezpieczony, obecnie nieużytkowany, pozostaje w zasobach miasta. Prowadzimy rozmowy z potencjalnymi partnerami.
Willa Jahnego przy ul. Kazimierza Wielkiego– „Instytut Papuszy".
Budynek po Sanepidzie przy ul. Borowskiego – nieruchomość przejęta od Skarbu Państwa na cele opiekuńcze dla seniorów – program Senior Vigor.
Dom Harcerza przy ul. Wyszyńskiego – zagospodarowany przez ZHP, ZNP oraz firmę Hercules.
Budynek przy ul. Szkolnej – w planach szkoły artystyczne.
MCK przy ul. Drzymały – aktualnie wykorzystywany na potrzeby jednostki.
Kamienica przy ul. Wyszyńskiego – budynek na sprzedaż (ogłoszony przetarg).

Komentarze:

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x